Många av er har nog, liksom vår verksamhetsutvecklare Elin, redan gått på semester. När nu Karin stänger ner datorn idag blir det tomt på kontoret inne på Trampolin fram till den 1 augusti, då Elin är tillbaka. Vi ser båda fram emot hösten, då vi bl.a. ska lansera en ny öppen verkstad för 3-5-åringar, presentera vår efterlängtade digitala projektbank Studsa! och ta emot studiebesök från Danmark som förberedelse inför vår medverkan under kulturhuvudstadsåret i Århus 2017. Allt detta och mycket mer kommer vi naturligtvis att berätta mer om i bloggen framöver.
Våren har som vanligt varit intensiv, intressant och rolig. I februari lanserade vi två nyframtagna material: Skrivarlyan och Läs en teater. Skrivarlyan består av en större och en mindre väska som innehåller skrivinspirationsmaterial. Till materialet hör specialutskurna wellpappskivor, som kan formas till ett eget rum för skrivande (därav namnet ”Skrivarlyan”).
Alla kommuner i Gävleborgs län har tilldelats varsin Skrivarlya, och under våren och nu i sommar har det skrivits/ska det skrivas på många olika platser ute i kommunerna. I början av hösten ska det regionala Skrivarlyan-nätverket träffas för att fortbildas, erfarenhetsutbyta och prata framtid.
Syftet med konceptet Läs en teater är att göra barns läsande till en helhetsupplevelse där det skrivna ordet gestaltas, dramatiseras och tolkas.
Bakom Läs en teater står Riksteatern Gävleborg i samarbete med Region Gävleborg/Kulturutveckling och Litteraturhuset Trampolin. Under hösten 2015 deltog förskolebarn i åldrarna 4-5 år och pedagoger i Hofors kommun i ett pilotprojekt, där bokläsning och teater kombinerades. Under hösten kommer arbetet att fortsätta utvecklas i samarbete med Hudiksvalls kommun.
I slutet av februari sparkade vi igång vår satsning Berättelser i konst. Barngrupper i olika åldrar har kommit till oss under våren och skapat med inspiration från konstverk i kommunens samlingar. Hela sommaren ställs originalverken och barnens konst ut på galleri Tillgången i Kulturcentrum.
I maj presenterade vi ett pedagogiskt material samt en forskningsstudie kring projektet Uppdraget. I det kreativa projektet har elever i åk 6, med utgångspunkt från Camilla Lagerqvists ungdomsroman Uppdraget, på ett lekfullt sätt fått lära sig om bland annat historia, litteratur och skrivande.
Under våren har vi också bl.a åkt till Helsingfors på inspirationsresa, deltagit i kommunens satsning på Läslyftet och den länsöverskridande satsningen Dela läslust, skapat Annorlunda superhjältar tillsammans med alla elever i åk 2 i Sandviken och provat Aktiv högläsning.
Vi har också haft förmånen att få delta i Kulturcentrums projekt Tillsammans!, där vi arbetat med kultur för integration med stöd från Region Gävleborg. Detta viktiga arbete fortsätter vi förstås med till hösten, och en av de första sakerna vi ska göra är att åka ut till ett av kommunens asylboenden och genomföra en workshop med utgångspunkt från en av böckerna ur projektet Silent books, som vi nyligen gått med i.
Så där, nu har vi blickat såväl bakåt som framåt, återstår bara att vara i nuet. Och NU är det semester – trevlig sommar alla!