Det har varit tyst från oss här på bloggen den här veckan. Det beror på att vi varit fullt upptagna med att ta emot barngrupper i våra lokaler. Alla elever i årskurs 2 har besökt oss under denna vecka, vilket innebär att vi tagit emot sju grupper per dag! Det handlar om den årliga Kulturveckan, då elever i åk 2 och 3 kommer till Kulturcentrum och får prova på det som finns att erbjuda här.
På morgonen samlas alla elever i Teaterbruket och Musikverket. Eleverna i åk 2 får möta Superhjälten Strumpmannen och några andra superhjältar på ett superhjältekonvent och blir uppmanade att leta efter strumpor under dagen. (Läs mer här om hur vi tidigare jobbat utifrån Dan Höijers böcker om Strumpmannen.) Senare under dagen får eleverna träffa Strumpmannen igen och han berättar då hur det gick till när han blev en superhjälte.
När eleverna kommer till oss på Trampolin pratar vi först lite kort om vad superhjältar är (att de har speciella krafter, magiska föremål, är goda och kämpar mot superskurkar för att rädda världen). Vi ger några exempel på annorlunda superhjältar, t.ex. Godispolisen som gör ledsna barn glada genom att ge dem godis. (Barnen har andra förslag, han kanske tar bort godis från barn så att de inte får hål i tänderna, hans klubba är klibbig och kan fånga tjuvar eller lyfta upp bilar som ramlat ner för stup…)
Efter det får barnen göra sina egna annorlunda superhjältar, på samma sätt som förra året, läs mer här om metoden. Det som är fantastiskt är att ALLA barn går härifrån och har gjort en berättelse. Även de barn som kan väldigt lite svenska. Några har väldigt lätt att komma på namn och superkrafter på sina hjältar, andra får tänka länge och vi får hjälpa dem lite på traven. Många barn kommer på berättelser om sina hjältar som vi inte hinner skriva ner. Förhoppningsvis kan de fortsätta berätta hemma eller i skolan.
När vi är klara (och barnen hittat strumpan som är gömd inne på Trampolin) går de vidare till nästa station. Vid slutet av dagen träffar barnen Strumpmannen igen som tackar för hjälpen och samlar in alla strumpor.
Berättelserna om deras annorlunda superhjältar samlar vi i två e-böcker per dag (skapade i Book Creator, se vår specialframtagna manual) som vi lägger ut på vår hemsida. På så sätt kan barnen titta på allas berättelser i skolan och hemma.
Vi har haft en jätterolig vecka med alla barn och hoppas att vi får träffa dem igen på Trampolin framöver. Vi avslutar med en av berättelserna som barnen har skapat idag och som ger en förklaring till hur Superglasögongubben blev en superhjälte…