Under läsåret 2013-2014 drev Litteraturhuset tillsammans med Kulturutveckling/Landstinget Gävleborg ett projekt med stöd av Högskolan i Gävle (HiG) och Region Gävleborg. Syftet var att tillsammans med barn utforska programmering som verktyg för berättande och projektet döptes till Young Story Architects, YSA. Läs projektbeskrivningen här. YSA har utvecklats och testats tillsammans med ungdomar inom fritidsverksamheten i Sandvikens kommun och elever i årskurs 7 i Söderhamns kommun. Crossmediakonsulent Josephine Rydberg Lidén från Kulturutveckling och dataingenjör Anders Jackson från HiG tog sig an uppgiften att utforma en lärmodell. Under hösten 2013 testades deras idé med ungdomarna i Sandviken och på vårterminen 2014 med eleverna i Söderhamn. Läs mer om den genomförda verksamheten i projektet här.
Nu har en rapport om arbetet tagits fram – Young Story Architects (YSA) – våra erfarenheter så här långt. Ladda ner rapporten här.
I rapporten diskuteras bl.a. text, språk och dramaturgi och centrala begrepp som mimesis/diegesis och ludologi/narratologi. YSA-metoden beskrivs steg för steg och förslag på olika tillämpningar ges.
Arbetet med YSA fortsätter även efter projektets avslut. Just nu pågår ett fördjupande arbete i Söderhamns kommun i samarbete med KomTek. Läxverkstan i Edsbyn har i samband med crossmediakonsulentens besök hos dem tagit fram en liten kort instruktionsfilm kring programmeringsverktyget Scratch, som vi arbetat med i YSA. Läs mer i Läxverkstans eget blogginlägg och titta på filmen här.
Kontakta gärna Litteraturhuset eller Kulturutvecklings crossmediakonsulent om ni vill veta mer om YSA eller är intresserade av att prova metoden.