En vacker höstdag besökte Trampolinexpressen Hudiksvalls bibliotek. Vi hade hört att där hade det skapats ett aktivitetsrum för barn och unga, och det ryktades om en regnbågslampa. Vi blev såklart nyfikna och ville ta reda på mer!
Men vi börjar från början! Under förra året arrangerade vi på Trampolin en digital bokcirkel som utgick från vår bok om Trampolinmodellen. Bokcirkeln var ett samarbete med region Gävleborg, region Sörmland, Sydkustens ordkonstskola och Regionförvaltningsverket i Finland. Deltagarna i bokcirkeln var bibliotekarier, pedagoger och ordkonstledare från både Sverige och Finland. Bokcirkeln avrundades med en digital avslutning under en förmiddag i oktober. Och vilken spännande förmiddag det blev! Sydkustens ordkonstskola i Finland föreläste om sin fina verksamhet och Iréne Karlbom Häll, Region Sörmland, bjöd oss på ett rörelsepass i form av poesigympa. Deltagarna berättade om sina egna projekt, inspirerade utifrån Trampolinmodellen och vi fick ta del av ett naturspel, en pysselverkstad och hur det planerades inför en ny barn- och ungdomsavdelning. Monica Zetterberg & Hanna Wallinder från Hudiksvalls bibliotek berättade om deras aktivitetsrum för barn och unga, och om sitt projekt med regnbågslampor. De hade blivit inspirerade av lamporna skapade av barn i Trampolins lokaler, och gjort sin egen variant i Hudiksvall. När de berättade om projektet blev vi så nyfikna och ville ta reda på mer.
Destination Hudiksvalls bibliotek
Så en vacker höstdag begav sig Trampolinexpressen ut på ett uppsökande uppdrag för att ta reda på mer om regnbågslamporna i Hudiksvall, och med filmkameran på axeln var vi redo att dokumentera besöket. Hudiksvall visade sig från sin bästa sida med vackra höstfärger, sol och en klarblå himmel, och med en välkomnande katt vid bibliotekets entré.
Biblioteket imponerade med sin moderna ”Harry Potter trappa” i mitten av det fina biblioteket. Vilken väg skulle leda oss till regnbågslamporna månntro? Efter en stunds funderande möttes vi av de två glada bibliotekspedagoger som lotsade oss till aktivitetsrummet på övervåningen. Rummet var målat i en piggelin-grön färg och inrett med bokhyllor som bland annat innehöll spel, böcker och skaparmaterial. Mitt i rummet stod ett avlångt bord att umgås kring och i taket hängde en projektor för filmvisning. I rummet fanns det även en liten köksdel och datorer. Det var en mysig atmosfär i rummet skapat med en härlig djungeltapet på väggen, konstverk, vimplar i taket, ljusslingor, batteridrivna ljus och regnbågslampor i taket.
Regnbågslampor
Hanna och Monica berättade att det är viktigt att barnen får vara med och skapa och påverka hur aktivitetsrummet ska se ut eftersom det är ett rum för dem. De menar att har barnen fått vara med och påverka så kommer de att uppleva rummen som ”sina”, och det är också ett sätt att locka ungdomar till biblioteket, vilket inte är det lättaste eftersom det finns mycket annat som konkurrerar. Idén om att skapa lampor från gamla cykelhjul kom från kollegor och deras besök på Trampolin. Att arbeta med återbruk ligger i tiden och de gamla cykelhjulen är perfekta takkronor som är lätta att dekorera och fästa saker i. De började med att ta kontakt med ett fritids i Hudiksvall som gärna ville delta i projektet med barn från åk.1- åk.3. Innan det var dags att börja skapa var det en hel del förberedelser som att leta efter gamla cykelhjul. Cykelhjulen skulle sedan rengöras och lampsladdar skulle sättas i hjulen för upphängning m.m.
När förberedelserna var klara kunde barnen äntligen komma till biblioteket. De började med att fika för att bekanta sig med varandra och så att ingen skulle behöva arbeta på fastande mage. De hade fem cykelhjul så det blev automatiskt fem grupper med barn i blandade åldrar. Under fikastunden fick barnen möjlighet att börja prata ihop sig om hur lamporna skulle se ut.
För att inte styra barnen valde Hanna och Monica att inte visa något eget exempel och det var inget som heller behövdes, för när barnen såg allt material kom de igång direkt och kreativiteten flödade. Barnen diskuterade för fullt i sina grupper om hur de skulle gå till väga och de märkte att barnen tog uppgiften på allvar. Det diskuterades livligt om vilka färger det fanns i tapeterna och vilka material och färger som kunde passa i rummet. Barnen namngav sina lampor och gjorde fina skyltar genom att klippa bilder och text från kasserade böcker. Hanna och Monica berättade att det var en sådan energi och värme i rummet och de är övertygade om att det har stor betydelse att barn får vara med och påverka. Ett kvitto på detta var när ett barn kom tillbaka efter några veckor för att stolt visa sin pappa vad han hade varit med och skapat. ”Det här är ett rum för barn och unga och då är det självklart att de ska vara med i processen” säger de, och vi på Trampolin håller såklart med.
Vi säger stort tack till er och lycka till på era nya äventyr!
Titta gärna på filmen från vårt besök.