I dagens blogginlägg berättar barnbibliotekarierna Stina Ingvarsson och Katarina Larsson om sitt arbete med Blue-Bots inne på Trampolin under Läslovet.
En Blue-Bot är en golvrobot med bluetooth, vilket innebär att den kan styras från en surfplatta eller en dator. Den kan också programmeras med enkla knapptryckningar på ryggen. Det här var första gången som vi provade att använda Blue-Bots tillsammans med en barngrupp, men det var otroligt uppskattat och fungerade bra så vi kommer garanterat att använda oss av dessa söta små robotar vid fler evenemang. På förmiddagen hade vi bjudit in ett fritids som kom med 15 stycken barn i åldrarna 7-10 år. På eftermiddagen ordnade vi samma aktivitet, men nu var det öppet för alla som ville att komma (ålder 8-12 år).
Eftersom Läslovet sammanfaller med Halloween inledde vi med att läsa spökhistorier i Berättarrummet. Katarina läste ur boken Från Döda fallet till Ales stenar av Lena Arro. Efter det fick barnen fler tips på läskiga och spännande böcker.
Sedan blev det dags för barnen att skriva egna spökhistorier, där uppdraget var att sedan programmera sin Blue-Bot att utföra historien. Katarina Eriksson från Trampolin hade målat upp en stor karta där 6 olika platser fanns med: Ödehus, skolgård, skeppsvrak, brygga, övergiven lekplats, och kyrkogård. Kartan är ca 150 x 150 cm och målad på två ihoptejpade rullpapper. Sedan använde vi genomskinlig vaxduk som vi ritade upp ett rutsystem på där varje ruta är 15 x15 cm (det är så långt som en Blue-Bot går per steg).
Flera av barnen hade använt sig av Blue-Bots tidigare i skolan, men för några var det första gången. Vi hade därför en kort genomgång för att visa hur man programmerar sin Blue-Bot. Eftersom vi hade tillgång till 15 st Blue-Bots och att barnen skulle befinna sig i samma rum hade vi valt att de endast skulle programmera robotarna direkt genom att trycka på knapparna på ryggarna. Annars är det ju också möjligt att ladda ned en app och styra sin Blue-Bot den vägen. Men är det flera i samma rum kan dom lätt störa ut varandra.
Barnen fick två olika alternativ för att skriva sin historia. Antingen kunde de välja att skriva en helt egen spökhistoria, eller också kunde de använda en mall där några stödord/meningar fanns med. Men oavsett vilket alternativ de valde skulle historien innehålla minst tre av platserna som fanns på kartan. Många barn var ivriga med att få börja testa Blue-Botsen, medan andra var väldigt fokuserade på att brodera ut sina historier.
När spökhistorien var klar fick de komma in i Studion. Där fick de var sin Blue-Bot och vi gick igenom hur dom skulle tänka i olika steg för att programmera roboten att gå till alla de platser som de hade med i sin spökhistoria. Vi hade planerat att alla barn skulle läsa upp sin historia innan de programmerade in den på roboten. Men eftersom det var så många barn och tiden inte var så lång så höll inte denna plan.
Det blev en intensiv stämning där alla febrilt knappade på sina robotar. Det fungerade bra med flera robotar igång samtidigt på de två kartorna eftersom kartorna var så stora. Totalt var det ungefär fem barn och robotar igång på samma karta samtidigt. Vi hade däremot sett till att stänga av ljudet på alla robotar för att hålla nere ljudnivån litegrann.
Det var intressant att se hur barnen arbetade med att programmera in rätt väg. Om de knappade in fel kommando på ett ställe kunde roboten hamna på helt fel ställe på kartan. Då började de engagerat om från början.
Att använda Blue-Bots tillsammans med barn är en utmärkt aktivitet som enkelt kan anpassas efter barnens nivå. Om vi hade haft mer tid på oss hade vi kunnat lägga större fokus på skrivandet av själva spökhistorien och även slutprodukten av denna historia. Våra kartor var ju egentillverkade, men det finns en mängd färdiga kartor att köpa in, bland annat Alfabetet, Sverigekartor och Planetkartor. Att arbeta med Blue-Bots väcker verkligen programmeringslusten till liv!