Om Litteraturhuset Trampolin

Lustfyllda lovpåsar

Hela våren, sommaren och hösten har de skapat och packat i studion på Trampolin, våra fantasifulla kollegor Anna Karlsson och Amanda Mjörnman på Sandvikens bibliotek. Borden har varit med fulla böcker och skaparmaterial och idéerna har avlöst varandra. I detta blogginlägg kan ni läsa om vad lovpåsar är för något och hur biblioteket i Sandviken har arbetat med att hålla igång skapandet och läsandet i coronatider.

Skribenter: Anna Karlsson & Amanda Mjörnman /Sandvikens folkbibliotek

Vad är en lovpåse?

Under sommaren lånade biblioteket ut lovpåsar till barn i åldrarna 1-9 år. I varje påse fanns en bok, gratis skaparmaterial och förslag på en berättaraktivitet man enkelt kan göra själv där hemma. Påsarna är inspirerad av Trampolinmodellen där man kopplar litteratur till olika estetiska uttryck vilket gör det lättare för ovana läsare att närma sig böckerna.

Så här kan en lovpåse se ut på tema Under Ytan

Hur gör man?

  1. Läs boken tillsammans eller för dig själv
  2. Använd materialet för att skapa något från boken
  3. Gör en egen berättelse från det du har skapat
  4. Lämna tillbaka påse, bok och saker som kan användas igen så som limstift

Hur gick det?

Lovpåsarna har mötts med stor glädje av barn och föräldrar och under sommaren lånade vi ut över 150 påsar. Satsningarna är en del i projektet Stärka bibliotek som har som mål att stärka bibliotekets närvaro i ekonomiskt utsatta stadsdelar i Sandviken. Arbetet har varit fantastiskt roligt och givande för oss på barnavdelningen och givit oss många nya uppslag till aktiviteter. Bäst av allt var att nästan allt material kom tillbaka efter sommaren! 

Bilderböcker och tweens

Under höstlovet kommer vi att fortsätta låna ut lovpåsar och nu även till målgruppen 9-12 år. Vi märkte direkt att det var svårare att hitta böcker för dessa åldrar då läsnivån varierar mer och böckerna blir för tjocka för att hinna läsa färdigt i tid. Det var så vi kom på idén att använda bilderböcker för även dessa läsare. Bilderböcker är ofta mångbottnade och utmanande och passar därför att läsa högre upp i åldrarna. Det rika bildspråket går också hand i hand med det skapande momentet. 

Tre skrivövningar

Att göra påsar för äldre läsare innebär också att man kan inkludera mer skrivande. Här kommer tips på tre enkla skrivövningar som vi har använt oss av.  

1) Skriv av ord från boken i Word och skriv ut tillsammans med en fin bakgrundbild från Pixabay som passar med bokens tema. Vi använde till exempel en bild på en nyponbuske till boken Allra käraste syster av Astrid Lindgren. Barnen får sedan klippa ut ord och klistra fast på bilen och skapa sin egen dikt. Det är roligt att tänka att man återvinner orden från berättelsen men gör den till sin egen. 

2) En annan enkel skrivövning är att skriva sitt namn lodrätt på ett fint papper och sedan skriva diktrader som börjar på varje bokstav i namnet. Denna använde vi till boken Den dag du börjar av Jacqueline Woodson. Så här blev det med ett av våra namn.

A alla fåglar 

N uddar himlen

N edanför

A ndas vi 

3) Till boken Resan av Aaron Becker får läsarna välja ut en bild från boken och skriva en berättelse till eftersom boken består av bara bilder och ingen text.  

Skribenter: Anna Karlsson & Amanda Mjörnman /Sandvikens folkbibliotek

Sök inlägg

Filtrera