Om FANTASIFULLA MAGISKA SAGOLIKA LEVANDE SKAPANDE LEKFULLA UTFORSKANDE Litteraturhuset Trampolin

Lek en bok

Barn förstår med hela kroppen och sina sinnen

Lek en bok – Drama och gemensam läsning för språkutveckling och estetiska engagemang är skriven av Sofia Cedervall, Eva Hallgren och Peter Sundebrant. Det område som förenar bokens författare är drama som ämne och metod i utbildning och forskning.

När jag såg titeln Lek en bok kände jag direkt att det var en bok som stämde överens med våra tankegångar och hur vi arbetar på Litteraturhuset Trampolin. Att på ett lustfyllt sätt uppleva, utforska och tillgodogöra sig innehållet i en bok och samtidigt få en rejäl skjuts i sin språkutveckling.

Varför ska man leka en bok? I Lek en bok besvaras frågan genom att belysa forskning inom drama, lek, läs- och skrivutveckling, relationell pedagogik och ledarskap. Boken ger byggstenar till att leka en bok som avslutas med åtta förlopp, om hur ett drama kan planeras konstnärligt och pedagogiskt samt genomföras praktiskt. De olika förloppen ska ses som förslag på hur läsaren ska kunna genomföra lek en bok tillsammans med en grupp barn. Drama innefattar flera olika aktiviteter och begrepp. Här ingår fantasilek/roll-lek, drama och teater. Lek kan vara ensamlek eller i grupp; den kan vara styrd av pedagoger eller fri. Boken handlar framför allt om processdrama en ledarstyrd process, med pedagogiska syften där en grupp i samspel utforskar ett fiktivt innehåll.

I konceptet Lek en bok finns möjlighet för barnet att tillgodogöra sig ett antal kompetenser. Dessa benämner de som lekkompetensen, språklig kompetens, narrativ kompetens, kreativitet, spatial förmåga och social kompetens. Barnet blir en aktiv, kreativ deltagare som får möjlighet att gå in i och utforska nya världar, påverka dessa, vända och vrida på saker och ting och i det upptäcka nya saker.

Du behöver inte vara expert på dramaturgiska modeller för att leka en bok utan det fina är att böckerna i sig har en inbyggd dramaturgi att använda sig av. Boken vill erbjuda begrepp och verktyg som ska underlätta att planera, analysera och genomföra dramatiserad gemensam läsning. Arbetet med att leka en bok utgår från ett multimodalt arbetssätt och estetiska lärprocesser. Med avstamp från en bok kan det finnas olika mål att arbeta med till exempel skapande, kommunikation, språk, naturkunskap, historia, matematik m.fl. Det går att egentligen att leka vilken bok som helst, bilderbok, pekbok, faktabok eller folksaga bara det är en bok som ledaren och barnen ”går i gång på”.

Att klara av att skapa inre bilder är en förutsättning för att orka lyssna på en saga och det är inte självklart att alla barn klarar det till en början. I boken tar de upp att orden får relevans och blir konkreta när du är i roll, som någon i en berättelse, eller befinner dig i en miljö som återfinns i en bok. Föreställningsförmågan och bildskapande är av betydelse för att förstå muntlig och skriftlig text. I den mentala processen som inre bildskapande innebär har inferenser betydelse, det vill säga att komma ihåg, förstå och länka samman texten genom att läsa det som finns mellan raderna (Hallin 2016)

Genom drama får elever öva muntlig framställning, lyssna och samtala i reflektion både i och utanför roll. Bearbetning av sagor och berättelser ökar elevers ordförråd markant och elever med läs- och skrivsvårigheter kan genom gestaltning och agering ta mer aktiv del i undervisningen. Även andraspråksinlärning som inte bara handlar om korrekt användning av ord och grammatik utan att kommunicera kan processdrama vara en möjlighet för barn att utforska språkets möjligheter i en trygg atmosfär tillsammans med andra.

Drama är både ett estetiskt och pedagogiskt ämne och boken tar upp dramats didaktik och dramaturgi, tekniker och modeller och ledarskapet. När vi leker en bok har vi den didaktiska triangeln att förhålla oss till men även scenkonsten och dramats specifika uttryck.

I de sista kapitlen ges konkreta förslag/förlopp på hur läsaren kan arbeta med olika böcker och andra ”boklekares” arbetssätt men även hur det kan gå till när spralliga barn kommer till biblioteket. De olika förloppen utgår från böckerna Spöket Laban, Molnbullar, Nils Karlsson – Pyssling, Saxen, Gittan och Gråvargarna, Monster och spöken på äventyr, Lillebror och Nalle och Knacka på!.

Som ledare har du en viktig och komplex situation och som vi alla vet så krävs det träning för att skaffa sig erfarenheter som gör dig till en trygg och säker ledare. Lek en bok ger verktyg och stöd så att läsaren ska våga ge sig i väg på en seglats tillsammans med en barngrupp i bokens, lekens och fantasins magiska värld.

Sök inlägg

Filtrera

Inlägg efter månad