I maj när cykelvädret var som bäst bjöd kulturskolan, biblioteket och Trampolin in till Kulturvecka i Kulturcentrum med tema gaming. Alla elever i årskurs 2 och 3 fick uppleva och testa på olika kulturuttryck som exempelvis gitarr, bild och form, dans, drama osv. Hos oss på Trampolin fick eleverna använda sin fantasi för att utveckla nya fantasifulla spel.
Återbruk av tidigare koncept
Hela veckan kom grupper på löpande band för att göra 25 minuters workshops. Vi tog emot sju grupper per dag. Det är en utmaning att göra korta workshops som både ska gå snabbt och vara enkla att genomföra, samtidigt som de ska vara spännande och inspirerande. I år använde vi oss av ett koncept som vi har gjort tidigare och som vi vet fungerar och vi anpassade bara workshopen så att den skulle passa årets tema – gaming. Med en ny ramberättelse, nya detaljer och nytt material till workshopen blev det ett återbruk av bästa sort.
ramberättelse
Vår ramberättelse handlade om en spelutvecklare som bjudit in elever i Sandvikens kommun för att spela ett nytt spel. Ingen i landet hade tidigare klarat av att lösa spelet! Nu stod hoppet till Sandvikenbarnen. Eleverna behövde genomföra sju olika uppdrag så kallade levels och smala ihop nycklar för att slutligen överlista bossen i spelet. Vi på Trampolin ansvarade för en level och hos oss fick eleverna uppdraget att skapa nya spelidéer. Till sin hjälp fick varje grupp en handbok med en karta.
Detaljer
Vår Studio fick bli arbetsplatsen för vårt påhittade spelbolag Game Idea AB. Eleverna fick här möta spelutvecklarna Cyber och Space som med sina fantastiska hjärnor och idérikedom utvecklade de mest spännande spel man kan tänka sig. Deras svaghet var att de snabbt laddade ur och fick idétorka. Därför fick eleverna i uppdrag att komma på nya spelidéer som Cyber och Space skulle få ny inspiration och energi ifrån.
Workshopen
- Eleverna fick först välja varsin ”värld”. Vi hade dragit ut och plastat in ett flertal halvpixlade bakgrunder i A3 och döpt dem till exempelvis Isvärlden, Regnbågslandet och Mörka grottan.
- Därefter fick eleverna välja tre bilder från tre olika bord. En spelfigur, ett magiskt föremål och en motståndare.
- Sedan fick de lägga bilderna ovanpå sin bakgrund och svara på frågorna: Vad heter din spelfigur? Vad har din spelfigur för magiskt föremål och hur använder din spelfigur sitt magiska föremål för att komma förbi sin motståndare?
- Under tiden de klurade gick vi runt som Cyber och Space och fotade deras bilder med våra Ipads i appen Book Creator. De fick berätta om sina spelidéer som vi antecknade ner i appen.
- Elevernas spelidéer samlade vi efter dagens slut ihop i en e-bok som barnen, pedagoger och föräldrar kan läsa på vår hemsida.
Kulturveckan i Kulturlöftet
Vi har tidigare skrivit om Kulturveckan och om hur den har utvecklats från ett lösare samarbete med kulturskolan och biblioteket till ett fördjupat litteraturprojekt som från och med nästa år ingår i kommunens Kulturlöfte. Läs mer om detta och förra årets tema superhjältar här.