Om FANTASIFULLA MAGISKA SAGOLIKA LEVANDE SKAPANDE LEKFULLA UTFORSKANDE Litteraturhuset Trampolin

Kulturdagar med fokus på superhjältar

En vecka varje vår bjuds kommunens alla elever i årskurs 2 och 3 in till kulturdagar här på Kulturcentrum. Från början handlade det om att ge eleverna möjlighet att prova på de konstformer som fanns på kulturskolan. Förhoppningsvis skulle det också locka någon elev att anmäla sig till deras kurser. När sedan Litteraturhuset Trampolin, biblioteket och konsthallen också gick med i projektet väcktes idén att knyta ihop de olika aktiviteterna på ett tydligare sätt.

kulturdagar med superhjältetema

Till förra årets kulturdagar tillsatte vi en arbetsgrupp med representanter från alla deltagande enheter. De fick i uppdrag att utveckla dagarna med inspiration från Trampolins tidigare genomförda litteraturprojekt. Önskemålet var att skapa mer sammanhang för de deltagande eleverna genom väva ihop de olika stationerna med en ramberättelse, men också att inspirera till fortsatt arbete på skolan efter besöket. Och eftersom vi redan tidigare arbetat med superhjältar valde vi att fortsätta med det temat.

Doktor tondöv och kulturknyckarna

Eleverna bjöds in till en inledande show och filmvisning där kulturskolans musik- och dramalärare presenterade själva grundhistorien. I ett specialgjort nyhetsinslag visades hur Doktor Tondöv och hans illvilliga kulturknyckare ville utplåna all kultur. Eleverna fick veta att de var särskilt inkallade till Superhjälteakademien för att lära sig superkrafter och kunna stoppa Doktor Tondöv och hans lömska planer.

Handbok för kulturdagar med superhjältetema

Eleverna delades in i grupper, fick en handbok med instruktioner och en karta och en uppmaning att hålla utkik efter kulturknyckare. Varje grupp fick lösa uppdrag på sju olika stationer under dagen, alla med kopplingar till superhjältar – och kultur såklart!

På biblioteket hade kulturknyckaren Stöka ställt till oreda bland bibliotekets hyllor, vält bokvagnar och knyckt böcker som superhjälteläraren Alfabeta lagt fram. Eleverna fick lösa olika uppdrag som till exempel att ställa böcker i bokstavsordning igen, hitta böcker på ett särskilt tema och ge Stöka sina bästa boktips.

omsorg om detaljer

På Trampolin hade vi tidigare skapat annorlunda superhjältar så den stationen hade vi självklart kvar. Nytt för året var att vi anpassade vår klädsel efter temat. Vi skapade enkla loggor i appen Strip Designer som vi sedan skrev ut på transferpapper och strök fast på svarta t-shirts. Färgglada mantlar och ögonmasker kompletterade utstyrseln.

Även handboken och skyltar till alla olika stationer skapades i Strip Designer. Att låta ramberättelsen färga av sig på detaljer som skyltar och klädsel är också ett sätt att skapa sammanhang.

avslutning och vidareutveckling

Dagarna avslutades med en gemensam samling där eleverna fick sin examen och Doktor Tondöv besegrades. Varje klass fick sedan med sig en påse med information om Kulturcentrums verksamheter och superhjälte-boktips från biblioteket.

Just nu är vi mitt uppe i planeringen av det här årets kulturdagar som genomförs i maj. Grundstrukturen är densamma men temat blir ett annat. Eftersom alla elever återkommer två år i rad kan vi inte återanvända samma tema som förra gången utan måste komma på ett nytt. Vilket det är tänker jag inte säga än, men det dyker säkert upp här på bloggen vid ett senare tillfälle.

Sök inlägg

Filtrera