Om FANTASIFULLA MAGISKA SAGOLIKA LEVANDE SKAPANDE LEKFULLA UTFORSKANDE Litteraturhuset Trampolin

Karaktärer i Litteraturlabbet

Litteraturlabbet är samlingsnamnet för Litteraturhuset Trampolins nya satsning på skrivande för barn och unga. Drama, musik och rörelse står i fokus när barnen får laborera med ord, bokstäver, berättelser, bilder och föremål.

I labbrockar, skyddsglasögon och långa skära råttsvans tar vi emot barnen som professor Ratz och laboratorieassistent Råttzilla. Som introduktion till att skriva och skapa berättelser startar vi varje workshop med en liten föreläsning i dramaturgi. Ordet dra-ma-tur-gi är rytmiskt i sig själv, så bara genom att leka med ordet skapas känslan av rytm och ton som inte bara hör hemma i musiken utan även behövs i en bra berättelse. För att skapa förståelse för hur en berättelse är uppbyggd och vilka ingredienser som behövs använder professor Ratz labbråttans berättarkurva.

Barnen lyssnar mycket intresserat och engagerat och efter genomgången är det hög tid att börja laborera! Det är då vi upptäcker att alla provrören är tomma. Det finns inget att laborera med. Professor Ratz undersöker förvånat labbet och hittar en hemlig lucka. Luckan innehåller en hatt, en väska, en blus, en sjal och en tejprulle. Vad kan det här betyda? Jo, det vet barnen, och de förklarar att det är delarna till en karaktär, den personen som berättelsen ska handla om, men det behövs fler. Nu måste alla hjälpas åt att hitta fler karaktärer och allt det som behövs för att skapa berättelser, och det är verkligen inget problem för barnen tar sig ann uppgiften med liv och lust! 

Vi letar efter de försvunna karaktärerna

Hur ska vi hitta de övriga karaktärerna? Jo, vi gör ett klädrace, och nu måste det gå snabbt, så det gäller att samarbeta, för tillsammans ska hela gruppen förvandlas till olika karaktärer på max fem minuter. 

När vi skapade den här workshoppen inspirerades vi av ett spel i Roblox, där man på tid får gå till olika stationer för att skapa en karaktär. I våra rum finns fem olika stationer. Det är en station för huvudbonader, en för väskor, accessoarer, klädesplagg och en pryl. Genom att ta en sak på varje station och klä ut sig, blir deltagarna, när de är klara, en ny karaktärer. Det måste gå snabbt om hela gruppen ska klara klädracet tillsammans på max fem minuter.
Så klara, färdiga, gå!
Vi tutar i vår tuta och tar tiden med ett stort tidtagarur. Givetvis klarar alla grupper att fixa racet på mindre än fem minuter. Men det är ju inte tiden som är det viktiga. Genom att jobba snabbt slipper vi prestation och jobbiga valsituationer. Det är viktigt att stationerna innehåller fler saker än antal deltagare så att de som kommer sist till en station också har möjlighet att välja och inte bara behöver ta det som är över. Litteraturlabbet har haft flera skolklasser på besök och alla har lyckats. De har jobbat snabbt och effektivt och barnen har varit mycket nöjda med sin nya outfits.


När alla är utklädda och klara börjar ett ivrigt utforskandet av sina egna och kompisarnas karaktärer. Professor Ratz ger hela tiden små instruktioner som för arbetet framåt och laboratorieassistent Råtzilla ser till att alla hänger med. Genom att mingla runt i rummet kan vad som helst hända. Bäst är att börja med att utforska sin egen karaktär genom att testa gångstil, röst, temperament, hitta på ett namn och så vidare. I klädracet fick alla ta en väska och en sak, så vad finns det i väskan? Vad har den där saken som de valde för betydelse för karaktären och så vidare. Här finns inget rätt eller fel, det är bara tiden som sätter gränser och det behövs minst en och en halv timma, gärna två eller mer. Nästa steg är att upptäcka gruppen. Vi går vi vidare genom att de får hälsa på varandra, och mötas i små dialoger där de småpratar om väder och vind eller det som faller dem in. Som ledare är det bara att kasta in små utmaningar och uppgifter, till exempel, Det börjar åska, hur reagerar din karaktär, hitta på ett skvaller som du sprider, bjud någon på middag och så vidare, på så sätt utvecklas samspelet. Golvet blir till en scen där små improviserade föreställningar får ta plats. Kanske vill de spela upp scenerna för varandra? Kanske blir det en TV-show eller en modevisning. De flesta ser ju ganska roliga ut eftersom klädracet gick så snabbt. Och förhoppningsvis ger det här inspiration till senare när de ska skriva sina berättelser.

Det går inte att utforska sin karaktär för mycket och att jobba med känslor är väldigt roligt. Ibland kan det räcka med att bara ropa ut en känsla och så får alla agera utifrån den känslan tills nästa känsla ropas ut. Ett annat sätt ar att dela upp rummet i olika känslofält, så fort man befinner sig i en del av rummet måste man vara glad, arg eller ledsen. Det finns hur många drama/teaterövningar som helst. Det är bara att välja och vraka.

Nu har det skapats många olika karaktärer, en bra grund till vårat labb. Men hur ska vi får ner dem i provrören?

Karaktärerna förevigas i form av pappersfigurer

I studion han vi förberett skaparmaterial såsom papper, färger, saxar, lim, glitter, tyg, garn mm Nu får barnen avbilda sina karaktärer i form av små pappersfigurer. De få också skriva lite om karaktären genom att svara på några enkla frågor som till exempel, jag heter, jag tycker om, jag önskar mig, jag gillar inte, jag är rädd för, mitt favoritdjur är, det här har jag gjort som jag har fått ångra, det här har jag i min väska och så vidare. I hela det här arbete är det viktigt att barnen förstår skillnaden mellan att vara i roll och att vara sig själv, mellan fantasi och verklighet. Det behöver tydliggöras flera gånger under workshoppen eftersom det är lätt att blanda ihop sin eggen person med karaktären, inte minst när de ska besvara frågorna. Det är också viktigt att berätta att det finns inger rätt eller fel. Det är fritt fram att använda fantasin och tillåtet att inspireras av sig själv och sina kompisar.

Nu har vi fått mycket material till labbet och det sista momentet för den här gången blir att fylla det stora provröret med pappersfigurerna. Det finns också olika rör för namn, önskningar, rädslor, favoritdjur och allt som de skrivit på de olika lapparna utifrån de frågor vi hade förberett. Alla rören fyllas och nästa gång barnen besöker litteraturlabbet är det bara att sätta igång och laborera. Genom att mixa och blanda ingredienserna från de olika rören går det nu att skapa oändligt många nya texter. Nu kan vi äntligen skriva världens bästa berättelser, och de här är bara början!

Vill du ta del av våra workshoppar och/eller delta i vårt skrivarnätverk? Läs mer om Litteraturlabbet här!

Sök inlägg

Filtrera