Ibland får vi på Litteraturhuset Trampolin tips på fina bilderböcker av våra barn- och ungdomsbibliotekarier här på Kulturcentrum. Oftast väcker de massor av tankar och idéer om eget skapande med utgångspunkt i böckernas bilder och texter, men det är inte alltid vi har möjlighet att genomföra det i en barngrupp just då. För att dela med oss av tipsen och förhoppningsvis ge inspiration till andra presenterar vi här det första inlägget i en serie bilderbokstips med förslag på skapande-aktiviteter.
Kanske ett äpple? av Shinsuke Yoshitake börjar med meningen: ”En dag när jag kommer hem från skolan… …ligger det ett äpple på bordet. Men det kanske inte är något äpple?” Efter det följer en rad olika fantasifulla förslag på vad det som från början såg ut att vara ett helt vanligt äpple istället kan vara för något. Kanske är det en röd fisk som har kurat ihop sig? Eller kanske är det farfars farfars farfar som har kommit tillbaks som äpple för att hälsa på? Och vad tänker ett äpple egentligen? Har det syskon? Var har det varit och vart är det på väg?
De många mer eller mindre tokiga förslagen och frågorna, tillsammans med enkla och tydliga bilder av seriekaraktär, gör att boken passar för flera olika åldrar. Den kan fungera lika bra i en förskolegrupp som i de lägre klasserna i grundskolan, något som är extra bra när man som vi planerar öppna workshops där man i förväg inte vet ålder på de deltagande barnen.
Kanske ett äpple? är inte en bok som behöver läsas från pärm till pärm utan avbrott för samtal. Upplägget lockar troligen fram en hel del egna förslag, funderingar och ganska mycket fniss. Något som naturligtvis är välkommet. Det är inte ens nödvändigt att läsa alla sidor om tiden är knapp, eller om intresset från barnen sviktar. Som igångsättare av barnens fantasi i en skapande-workshop kan det till och med räcka med ett par sidor.
Det finns säkert många olika aktiviteter som kan passa efter att ha läst delar av eller hela boken, och vi kom direkt att tänka på två olika varianter som skulle vara roliga att prova här på Trampolin.
Den ena är att läsa boken helt eller delvis tillsammans med en barngrupp, men sluta på den näst sista sidan där huvudpersonen känner att han är lite hungrig och funderar över om det inte är ett vanligt äpple ändå, och han frågar sin mamma om han får äta äpplet. Frågan till barnen blir då: Vad tror ni hände sedan? Låt barnen berätta med hjälp av ord och/eller bild. Enklast är kanske att använda bokens bildspråk och arbeta med teckningar i serieform, men vi kan också tänka oss att det skulle fungera att göra stop-motion-filmer tillsammans med något äldre barn. När barnen har gjort sin bild, kan de få höra hur boken slutar. Kanske har de hittat på ett mycket bättre slut?
Den andra varianten är att läsa även den sista sidan, och sedan presentera ett annat föremål och låta barnen ge sina förslag på vad det skulle kunna vara. Bilden här ovan föreställer kanske en sax… eller något helt annat? Uppgiften till barnen blir sedan att rita, eller på annat sätt berätta vad föremålet skulle kunna vara. Naturligtvis går det att använda vilket föremål som helst, men det får gärna vara något vardagligt som barnen känner igen för att berättelserna ska bli så tokroliga som möjligt.
Vi är ganska säkra på att båda uppgifterna skulle kunna locka fram en hel del fantasi och berättarlust hos barnen. Det gör de i alla fall hos oss!