Vem kan skriva och hur går det till. Vi utforskar skrivande på anpassad grundskola ämnesområden.
Hur går det till att skriva, skapa och berätta, för den som inte själv kan hålla i pennan, har ett utvecklat talspråk, eller på olika sätt har svårt att utrycka sig i tal och skrift. Tillsammans med elever och personal i anpassad grundskola ämnesområden har vi valt att utforska detta genom att sätta möjligheterna framför begränsningarna. I det här sammanhanget blir bilderboken ett fantastiskt redskap. Vi har jobbat med boken Max och Maja, Födelsedagskalaset av Camilla Reid och Axel Scheffler. Boken har färgglada bilder och lite text med en tydlig berättelse som beskriver Majas försedagskalas.
Födelsedag, kalas, tårta och paket är något alla kan relatera till och vi var snabbt överens om att alla i den här gruppen gillar att fylla år och ha kalas. För att förstärka upplevelsen och tydliggöra temat, började vi med att smycka rummet med vimplar precis som i boken. När alla fått på sig partyhattarna var vi redo för kalas. Vips hade vi förvandlat oss till musen Maja och haren Max. Förvandlingen skedde inför öppen ridå och alla tycktes vara med på noterna. För att vara tydliga hade vi en berättare som läste boken, ledde samtal, lekar och övningar. Genom att ta god tid på sig att etablera boken med rekvisita, och genom att prata om berättelsen och temat blir gruppen delaktig och har kan lättare tillägna sig boken.
Det knackar på dörren. Maja öppnar och där står Max med ett paket i famnen. Maja tar emot paketet. Det är stort och gult med glittrande snören som prasslar. Vem blir inte nyfiken på vad som kan finns i ett så här stort och fint paket. När Maja skakar på paketet låter det. Paket skickas runt så att alla får känna, lukta, skaka och gissa på innehållet. Vad kan det vara? En hundvalp, en glass eller en trumpet?
Den här gången innehåller paketet vackra tunna, skira sjalar i klara färger, rött, gult, blått och grönt. Alla får en sjal och till tonerna av klassisk musik utforskas sjalarnas möjligheter. De kan sväva högt i luften, kittla huden och slingra sig runt armar och ben. Sedan blir musiken betydligt med fartfylld och vi leker dansstop. Det gör Maja och Max i bocken också. Vi tittar på bilderna och jämför.
Efter denna inledning får barnen börja skapa sina alldeles egna kalasböcker. För att göra böckerna extra personliga fotar vi var och en så att porträtten får pryda framsidan. Med hjälp av sina assistenter får eleverna fundera på hur de vill fira sin egen födelsedag. Vem ska komma på kalaset, vad vill de bjuda på och vad önskar de att det finns i paketet? Tillsammans med sin assistent, utifrån en mall, få varje barn skriva skapa och berätta om sin födelsedag.


Vi har träffat varje grupp vid tre tillfällen. Paketet har stått i fokus med nytt innehåll varje gång med en bok eller ett föremål, som leder till nya lekar och berättelser. Och nu har alla en födelsedags bok om sig själva!
Vill du göra en egen kalas bok?
- Boken om min födelsedag.
- Namn och datum
- På mitt kalas vill jag bjuda…
- I paketet önskar jag att det finns…
- På mitt kalas vill jag bjuda på…
- På mitt kalas ska vi leka…
- Grattis till mig!
Vi vill också tipsa om det fina projektet Dansa en dikt som drevs av Kulturutveckling Region Uppsala och Upplandsmuseet Hemslöjd i samarbete med en särskilt anpassad skola i Uppsala kommun. Klicka här så kommer du till deras vägledning/metodiken Dansa en dikt– med fokus på funkis. Vägledningen beskriver hur din verksamhet kan arbeta med upplevelser för alla sinnen. Med utgångspunkt i dikten, tillsammans med barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning. Dansa en dikt kompletterar metodiken Dansa en bok, som är en metod framtagen av Länsbibliotek Uppsala och Kulturenheten vid Region Uppsala.