Om FANTASIFULLA MAGISKA SAGOLIKA LEVANDE SKAPANDE LEKFULLA UTFORSKANDE Litteraturhuset Trampolin

Hästhoppning med Lullan

På fredagar är det Ordkarusellen på Trampolin. Det är en berättar- och skaparworkshop för de yngre barnen där vi utforskar olika teman. Den här fredagen hade vi tema hästar och utgick från de charmiga böckerna om Lullan av Maria Andersson Keusseyan. Det blev både fartfyllt och lekfullt när vi bjöd in till Lullans stall och hade hästhoppning med egengjorda pinnhästar.

Val av bok – Lullan älskar hästar

Maria Andersson Keusseyan har skrivit och illustrerat flera pekböcker om Lullan som älskar hästar! I böckerna får vi följa med Lullan när hon är i stallet, sköter om hästarna och går på ridtur.

Det är korta berättelser, med tydliga och färgglada illustrationer. Meningarna är få men de innehåller många avancerade ord vilket gör böckerna otroligt språkutvecklande i sin enkelhet. I det här uppslaget får vi exempelvis bekanta oss med ord som träns och sadel. Vad betyder de orden egentligen?

Vad ser vi mer? En röd hink, en brun katt och en grön hästborste. Hur många djur finns det på bilden? Har du varit i något stall någon gång? Hur luktar det där? Vad tror ni Lullan ska göra nu? Bilderna berättar mer än det som sägs. Perfekt för de yngre barnen.

Förberedelse – bygga ett stall

För att förstärka temat hästar så byggde vi upp ett stall med en ridbana. Vi samlade ihop Trampolins käpphästar och ställde upp dem i olika bås. Vi lade dit leksaksmorötter och halm, tog fram spadar, krattor, hinkar och en sop.

Inte att förglömma… hästbajs! Det gjorde vi av ihoprullat hushållspapper och tapetklister som fick torka och som vi sen målade bruna.

Intro – högläsning med hästar

När barnen kom inledde vi vår workshop med att upptäcka den nya miljön i Ordkarusellen. Tänk att vi helt plötsligt hade ett stall med hästar och ridbana. Så kul! I stallet hittade vi böckerna om Lullan som vi läste högt för barnen.

Vi började leka att vi var Lullan och Lullans ridlärare. Ridläraren berättade om hur ridbanan funkade och hjälpte Lullan att hoppa första turen.

Ridbanan hade vi gjort av små hinder och flyttbara lådor med olika bokstäver A, B , C och D. Genom att flytta på lådorna så kunde vi skapa banor med olika kombinationer som barnen fick rida. Genom leken tränade vi också på bokstäverna.

Skapa egna pinnhästar

Efter introt fick barnen gå till Studion och skapa egna pinnhästar. Det gjorde vi enkelt med pappmallar, färgpennor, garn och olika dekorationer. När hästhuvudena var klara så limmade vi fast en blompinne som kropp. Nu var hästarna redo för hästhoppning! Vad heter din häst?

När barnen skapat sina hästar så fortsatte leken i stallet och på ridbanan.

Den här workshoppen uppmuntrade verkligen till lek. Barnen tyckte att det var väldigt roligt att hoppa med sina hästar, skyffla bajs och städa i stallet.

Sök inlägg

Filtrera

Inlägg efter månad