”Dockpedagogiken ger ett fantasifullt, kreativt och lustfyllt sätt att bedriva undervisningen på. Tillsammans med barngruppen och dockorna kan allting hända”.
Citatet kommer från boken ”Handdockan som pedagogiskt verktyg” skriven av Ingvor Carlsson som är dockpedagog och har över 40 års erfarenhet som förskollärare. Boken är en av Natur & Kulturs fina förskolepocket-serie. Syftet med boken är att synliggöra handdockan som pedagogiskt verktyg och dockans kommunikativa värde. Ingvor vill även inspirera pedagoger att lyfta in fantasi och kreativitet i undervisningen samt ge barnen möjligheter att utveckla språkfärdigheter och tillägna sig sociala färdigheter med hjälp av dockorna. Ingvor Carlssons bok och arbete med dockor vilar på vetenskaplig grund och hon lyfter fram Mirella Forsberg Ahlcrona, docent i utbildningsvetenskap som forskar inom området pedagogiska dockor. Hennes forskning undersöker vad dockan innebär som redskap inom språk- och matematikutveckling, barns skapande och estetiska uttryck men också hur dockan påverkar undervisningen och lärarrollen.
Pedagogisk docka
Dockor används sedan länge inom terapi med barn. Socionomer och psykologer har använt dem i kommunikation, samspelsituationer, exempelvis inom lekterapi, barnsjukvård och barnpsykiatri. Dockor har använts för att tala med barn om deras mående och situation. Att använda sig av handdockan i pedagogiska sammanhang är inte fullt lika vanlig. Dockorna ska inte förväxlas med teaterdockor som får liv av skådespelare, även om man med fördel kan använda sig av drama och teater i förskolan. Det är dock inte huvudsyftet med handdockan i den pedagogiska verksamheten. Dockan är personlig med bestämda egenskaper som pedagogen låter kommunicera direkt till barnen. Genom handdockan går det att arbeta med delaktighet, lek och lärande.
Alla lär vi oss på olika sätt och variationsteorin är också en del i det pedagogiska arbetet. Teorin bygger på igenkänning och nyfikenhet som är nödvändiga faktorer i lärandet. Enligt teorin bör pedagogen erbjuda jämförelser och ta vara på barnens olika uppfattningar. Med olika material, innehåll och aktiviteter får barnen möjlighet att lära sig genom att undersöka, uppleva och utveckla sin förståelse på olika sätt. Tillsammans med olika dockor och olika ämneskunskaper kan vi blanda fantasi, verkliga händelser och fakta.
I ett arbetslag på förskolan kan pedagogerna ansvara för var sin personliga docka som de använder i undervisningen. Det gör att i planeringen av undervisningen har dockan en viktig roll. Hur, när och varför ska dockan användas? T.ex. dockan Grandiosa är med när vi arbetar med hennes favoritämnen som biologi, fysik, kemi, experiment och fantasimagi. Dockan Annabell letar gärna fakta och ger barnen spännande uppdrag. Det kan alltså vara flera olika handdockor som ev. samspelar genom brevväxling och när en har åkt i väg på ett uppdrag så dyker en annan upp. Det kan bli spännande för barnen att höra vad dockan varit med om på sitt äventyr.
Språk och kommunikation
Den pedagogiska dockan kan användas i arbetet med hela läroplanen men är extra viktig i när det gäller att utveckla språk och kommunikation. Med hjälp av den pedagogiska dockan pedagogen lyfta fram språkliga begrepp i olika ämnesområden, i syfte att utveckla barnens språkfärdigheter. Den pedagogiska dockan kan användas i kommunikativa samtal med barnen och inom kommunikations-forskningen används olika begrepp som är användbara i arbetet med barnen.
- Beskriva – Pedagogen och dockan beskriver innehållet i olika sammanhang.
- Berätta – Barnen får möjligheter att uttrycka tankar och reflektioner över vad som händer i olika aktiviteter, lek och lärande.
- Benämna – Barnen erbjuds att ta del av det som benämns och utforska språket tillsammans med andra utifrån sina individuella frågor.
- Berika – Pedagogen och dockan bekräftar barnets tankar och reflektioner genom att använda begrepp som bekräftas, benämns och befästs. Barnen får nya erfarenheter och berikas med nya ord som skapar möjlighet till kommunikation och språkfärdigheter.
KASAM står för känslan av sammanhang och myntades av Aaron Antonovsky, professor i medicinsk sociologi. KASAM är den känsla vi upplever när tillvaron är begriplig, meningsfull och hanterbar. Enligt Ingvor Carlsson är det något som dockpedagogiken kan förmedla till förskolebarnen. Genom att skapa en trygg miljö med lyhördhet för barnen, skapas möjlighet att vara en del av kommunikation, vilket ger barnet självkänsla och självförtroende och utvecklar språket. ” Det kommunikativa värdet är det som skapar broar mellan barnen, dockorna och dockanvändaren.”
Handdockan som pedagogiskt verktyg är skriven av Ingvor Carlsson. Bokens innehåll:
- Inledning
- Teoretisk grund och begrepp
- Vad är en pedagogisk docka?
- Arbeta med handdockor
- Barns delaktighet och inflytande
- Fantasi och lek
- Språk och kommunikation
- Dockan , pedagogerna och barnen
- Kom i gång!
- Slutord