Om FANTASIFULLA MAGISKA SAGOLIKA LEVANDE SKAPANDE LEKFULLA UTFORSKANDE Litteraturhuset Trampolin

En guidad tur genom en bok

Varje tisdag hela hösten kommer elever i årskurs fem till oss för att inspireras till läsning i Litteraturprojektet Bubblan som bygger på boken Bubblan av den norska författaren Siri Petersen.

Bubblan av Siri Pettersen

Boken handlar om tolvåriga Kine som tycker att livet är hemskt. Hon är tvungen att gå i skolan, simträna och sjunga i skolkören. Skolan hon går i heter Klausenskolan och precis som Kine får våra besökare vara elever i Klausenskolan, om så bara för en förmiddag.

Skoldagen börjar med att rektorn har samlat alla elever till ett viktigt möte i aulan. Där berättar hon om det märkliga som hänt, att Kine har stängt in sig i en bubbla och vägrar komma ut. Nu måste alla hjälpas åt att komma på något bra sätt att få Kine att komma ut ur bubblan, för hon måste väl komma ut eller?

Råttvig

När eleverna lämnar aulan för att gå på dagens första lektion som de tror är matematik, möts de av två märkliga damer med långa svansar, Råttvig och Muscilla, som tar med dem till skolans undre värld, Kloaken. Där bedriver de kombinerat med sopsortering en egen spaning om vad som kan ha hänt med Kine. De har ju förstått att något är galet eftersom hon spolar ner så många olika saker i toaletten, och allt är verkligen inte skräp. För det är allt från skinnjackor, glitterpennor och kronjuveler. De båda råttlika damerna har också hört nyheten om att Kine stängt in sig i en bubbla och undrar såklart varför?  Nu vill de tillsammans med barnen göra allt för att få Kine att komma ut igen. Inte minst för att minska det gigantiska berg av saker som håller på att växa upp för snart hinner de inte ta hand om allt som dimper ner. Deras strategi är att om de förstår varför Kine valt att stänga in sig i Bubblan så kanske de också de kan förstå hur de ska få henne att komma ut.

Allt som kine önskat och sedan spolat ner i toaletten blir till en stor skräphög.

I källaren är det mörk, mysigt men också lite läskigt. Vi har vi skapat olika miljöer från boken. Här finns provhytten i Badhuset med en spegel som får vem som helst att känna sig som en pizzadeg, inte bara Kine. Här finns Kyrkogården dit Kine brukar gå när hon tycker att livet är besvärligt. Det är där hon hittar den lilla glaskulan som hon tar med sig hem som sedan växer till en jättestor bubbla som hon kan gå in i.  Här finns också en påminnelse om den annalkande julföreställningen som Kine hatar, hon tycker själv att hon sjunger falskt och gillar inte att klä ut sig. Här finns många av de saker Kine önskar sig och den toalett som hon sedan spolar ner sakerna i när hon inte läng vill ha dem, och mycket annat. Överallt finns citat från boken.

Kine kallar Badhuset för Dödsfällan. Hon tycker verkligen inte om simträningen.

Genom att visualisera olika miljöer från boken och att dramatisera, berättar Råttvig och Muscilla boken i stora drag. Barnen får hela tiden reflektera fråga och fundera över det som händer.

Det är på Kyrkogården hon hittar den lilla glaskulan som hon tar med hem.

Liksom Kine vill göra sig av med dumma jobbiga saker får barnen små lappar där de kan skriva ner sådant som de önska inte fanns till exempel, krig mobbing och blodpudding. Lapparna skrynklas ihop och spolas ner i toaletten. Sedan gör vi bubblor med positiva budskap som vi hoppas kan få Kine att vilja komma ut igen. Då gäller det att tänka till lite extra eftersom när hon själv önskar sig något så går hennes önskningar i uppfyllelse, men Kine kan bara önska sig saker, inget levande. Så efter lite funderande fylls barnens bubblor med bland annat kamratskap och glädje.

En toa fylld med sånt som inte borde finnas.

När eleverna lämna oss har de inte bara fått med sig en egen bok till klassen att läsa högt ur. De har också fått med sig en förförståelse för boken en nyfikenhet att läsa om det som de själva upplevt en ovanlig dag på Klausenskolan.

Sök inlägg

Filtrera

Inlägg efter månad