Om FANTASIFULLA MAGISKA SAGOLIKA LEVANDE SKAPANDE LEKFULLA UTFORSKANDE Litteraturhuset Trampolin

Drama med Bus och Frö

Långt ut i havet, på varsin stenig ö, bor Bus och Frö. Här fördriver de dagarna med att tända fyren och meta fisk. Men, ibland blir det ensamt och då kan man längta efter att vara två. Bus bjuder Frö bjuder in till badminton och fika och Bus bjuder på musik och grillad fisk, men varför kommer inte grannen och hälsar på? Dagens gästbloggare Anna Karlsson berättar här om en workshop hon gjort där hon inspirerats av föreningen Läsfrämjarinstitutet i Södertälje som arbetar med läsfrämjande och integration.

Fyrdimensionell högläsning

Maria Nilsson Thores bok är en sällsam berättelse om vänskap och väder. Texten är poetisk och innehåller många nya och svåra ord, så vi testade på att använda oss av fyrdimensionell högläsning för att levandegöra och förtydliga berättelsen för barnen. Fyrdimensionell högläsning är en metod som föreningen LFI använder sig av. Den går ut på att en ledare läser boken högt och då får karaktärerna liv och hoppar ut ur boken.  Därefter varvas högläsning med dialog och barnen görs delaktiga genom att spela enkla roller eller på andra sätt bidra till berättelsen. I vår gestaltning får barnen vara med och ”göra vinter” genom att hänga upp snöflingor i ett träd för att symbolisera att vädret slår om och havet fryser så att Bus och Frö äntligen vågar sig ut på isen och kan mötas. För att väcka barnens fantasi använder vi enkel rekvisita i form av två kartonghus som är gjorda för att efterlikna fyren och stugan där Bus och Frö bor. Vi använder oss också av enkla utklädningskläder med öron, stickade halsdukar och påmålad nos.  

Skapande med stop-motion

Efter högläsningen skapar vi egna Bus och Frö-figurer av toarullar. Här kan man försöka återskapa Bus och Frös roliga byxor och gosiga halsdukar eller varför inte hitta hitta på helt egna öbor? Har man gott om tid kan man även bygga upp miljön där boken utspelar sig och göra en stop-motion-film i appen iMovie. Fördelen med att använda stop-motion tillsammans med yngre barn är att man kan filma steg för steg och därför ha bra kontroll över filmandet. Här kan man leka med olika element från boken, flygande brevbärar-fåglar, hoppande fiskar och frysande isar.  

Gästbloggare Anna Karlsson, barnbibliotekarie på Sandvikens folkbibliotek

Sök inlägg

Filtrera

Inlägg efter månad