Som vi berättade om i ett blogginlägg i början av förra året bedriver vi under 2017-2019 ett regionalt projekt med namnet Trampolinmodellen – formulera, förtydliga och sprida. Det första året har vi ägnat åt att samla ihop våra erfarenheter från de år vi arbetat med läs- och språkutvecklande verksamhet och sortera vår ”verktygslåda”. Erfarenheterna har vi sedan formulerat och samlat under rubriker som ”Barns delaktighet”, ”Rummets betydelse”, ”Planering” och ”Genomförande”.
I projektbeskrivningen angav vi att vi skulle ta fram ”en samling texter” om våra erfarenheter, men efter att ha kopplat in redaktören Cecilia Bengtsson och formgivaren Lotta Berglin visade det sig att vi kommer att skriva en bok!
Att skriva bokens texter, ta fram bilder, bestämma rubriker, koppla in gästskribenter, redigera texter, formulera om igen osv. har varit ett intensivt och bitvis krävande arbete men mest av allt har det varit väldigt roligt och lärorikt. Just nu är vi i slutfasen av det arbetet och sitter med de sista bildtexterna, litteraturlistor, baksidestexten osv. Dock kan det komma att dröja till början av hösten innan ni får se resultatet, då vi tror att det är bättre att lansera boken, som bl.a. riktar sig till lärare, i början av höstterminen.
Då hoppas vi också kunna berätta mer om de utbildningar, kopplade till bokens kapitel, som vi kommer att erbjuda till våra vuxna målgrupper i Gävleborgs län.
Tills dess får ni nöja er med en liten ”sneakpeak” av bokens inledning…
Projektet Trampolinmodellen – formulera, förtydliga och sprida drivs med stöd från Region Gävleborg.