Om FANTASIFULLA MAGISKA SAGOLIKA LEVANDE SKAPANDE LEKFULLA UTFORSKANDE Litteraturhuset Trampolin

Bokomotivet – så kan man göra

Bokomotivet – tuffar vidare! pågår under hösten 2014 på Kulturcentrum och kommundelsbiblioteken i Sandvikens kommun. Målgrupp är förskolans 5-åringar och syftet är att uppmuntra barnens språkutveckling, läslust, fantasi och kreativitet på ett lekfullt sätt. Här nedanför berättar Stina Dahlberg, bibliotekarie på Kulturcentrum om hur arbetet med barngrupperna kan gå till.

Nu har totalt 18 stycken 5-åringar från två olika förskolor i centrala Sandviken fått ta del av en bokupplevelse utifrån boken Hur gick det sen?. Det var Kulturförskolan Flygande draken och Kyrkåsens förskola som kom till Trampolin med en veckas mellanrum. Först fick dom träffa mig, Stina Dahlberg, som jobbar på Sandvikens folkbibliotek. Vi samlades inne i caféköket på Trampolin där den interaktiva sagan kunde projiceras upp stort på ena väggen. Jag använde appen Hur gick det sen? och kopplade iPaden till projektorn. Appen är väldigt bra att använda eftersom man kan välja om man vill lyssna på sagan eller läsa texten själv. Vi lyssnade på dom två första sidorna och sedan fick barnen kika in i små Muminkalejdoskop – precis som Mumin i sagan kikar in i en burk. Alla barnen fick berätta vad dom såg i burken.

Sedan klättrade vi iväg över ”bummelstenar” och grottade in oss i den platsbyggda kojan i Berättarrummet. Vi tittade på bilderna där Hemulen städade och klättrade sedan vidare och letade efter Filifjonkan. Avslutningsvis samlades vi på en stor berättarfilt där jag läste dom sista sidorna i boken. I den ena gruppen hade inget barn läst boken tidigare medan den andra gruppen var lite mer bekant med figurerna i historien. Men de hängde med bra i historien vilket märktes senare i Studion när det var dags att sätta igång med skapandet av gruppens teaterkuliss.

bild

Elin på Trampolin hade dukat upp med färgflaskor, papper i olika material, filt, saxar, lim och flörtkulor. Barnen fick gemensamt tre och tre måla var sitt träd som limmades upp på kulissen. Sedan fick fantasin flöda fritt. Vad ska det finnas i vår muminvärld? Frukter, blommor, regn! En pojke hade fastnat för den gula filuren på första uppslaget som klättrar i trädet så han klippte bestämt till två ögon i gul filt och figurens kropp. Ett annat barn klippte till Lilla My med en orange tofs i håret. Man kan säga att kreativiteten verkligen flödade, så roligt att se!

Bokomotivet böcker

De barn som efter ett tag fick lite myror i benen fick sitta ner med en iPad och skapa figurer i appen Muminmaskerad. Dessa skrevs sedan ut så att barnen skulle få ta med dom hem.

Innan vi avslutade tittade vi tillsammans på de fina skärmarna som barnen skapat och de fick berätta om vad de gjort. Därefter fick alla barn en pappkasse med sig hem med ett exemplar av boken Hur gick det sen?. Förskolan fick en egen goodiebag med bla. Boken om läsning, Hur gick det sen? och ett brev från en muminfigur som vill bo just i deras teaterkuliss.

Sök inlägg

Filtrera