Om FANTASIFULLA MAGISKA SAGOLIKA LEVANDE SKAPANDE LEKFULLA UTFORSKANDE Litteraturhuset Trampolin

Bitmoji spaces: Skapa ditt eget läsrum

Vilken lycka det är att ta del av spännande sätt att skapa och berätta! Här berättar våra kollegor barnbibliotekarierna Anna och Amanda om hur de har arbetat med bitmojis för att skapa multimodala läsrum.

Skribenter: Anna Karlsson & Amanda Mjörnman, barnbibliotekarier i Sandvikens kommun

Multimodala läsrum

Vi har tidigare skrivit om så kallade bitmoji spaces och hur dessa kan användas av bibliotekarier på skol- och folkbibliotek. I ett nytt inlägg vill vi visa hur samma metodik kan användas för att skapa multimodala läsrum. I läsrummet kan man placera sin personliga emoji och inreda med bildobjekt som i sin tur kan länkas till exempelvis Wikipedia-artiklar eller YouTube-videos. Metoden är ett fantasifullt och personligt sätt att utforska berättelser och koppla läsningen till fenomen utanför bokens föreställningsvärld. Övningen går hand i hand med Trampolins multimodala arbetssätt som förenar litteratur med andra medium så som bild, musik och film. 

Den lilla sjöjungfrun av H C Andersen

En bok som vi kommer att arbeta med under året är H C Andersens Den lilla sjöjungfrun. En nytolkning av Disneys film från 1989 håller just nu på att spelas in vilket har givit berättelsen en förnyad aktualitet. I Disneys värld får den lilla sjöjungfrun ett lyckligt slut där hon vinner prinsens hjärta och hittar sin plats bland människorna. Vi väljer dock att utgå från en bearbetad utgåva av den ursprungliga berättelsen där bokens hjältinna möter ett betydligt mer olyckligt slut. Trots att detta är en bilderbok passar den bra att läsa med äldre barn och ungdomar då boken behandlar teman som identitet, längtan, kroppskomplex och normbrytande kärlek. Det finns många populära teorier om vad som inspirerade H C Andersen att skriva boken. En av dem är att berättelsen skrevs som en allegori över hans obesvarade kärlek till ungdomsvännen Edvard. 💔

Under ytan

Efter att ha läst boken prövade Anna att skapa sitt eget multimodala läsrum där de tankar och känslor som texten väckte kunde ta form. Anna placerade sin emoji på en soffa, i färd med att läsa boken. I rummet finns också en mängd föremål som i sin tur länkar till olika internetsidor. Här är en lista på åtta saker som finns i hennes läsrum:

  1. Bilderboksutgåvan av Den lilla sjöjungfrun och en länk till en recension av boken. https://www.barnboksprat.se/tag/charlotte-gastaut/ 
  2. Ett porträtt av författaren H C Andersen med en länk till Alex författarlexikon. https://www.alex.se/lexicon/article/andersen-h.c.
  3. En statyett av den lille havsfrue i Köpenhamn och en länk till sevärdheten på Tripadvisor. https://www.tripadvisor.se/ShowUserReviews-g189541-d245024-r402384324-The_Little_Mermaid-Copenhagen_Zealand.html
  4. En ljudinspelning av ett citat från H C Andersens dagbok.
  5. Ett porträtt av skådespelerskan Helle Bailey som ska spela Ariel i Disneys nyinspelning och en länk till en intervju med henne. https://www.theguardian.com/books/2020/mar/16/disney-notmymermaid-row-ridiculous
  6. En instruktionsvideo om hur man gör sin egen sjöjungfrukrona. https://www.youtube.com/watch?v=Od6GtWsNYUc&app=desktop
  7. En länk till ett Word-dokument där Anna för läsdagbok. 
  8. En laptop som spelar en musikvideo med låten ”You’re somebody else” av Flora Cash som ger uttryck för känslor som väcktes av texten.    

//Anna & Amanda

Sök inlägg

Filtrera