Idag gästas vi på bloggen av Anna Karlsson. Hon är barnbibliotekarie på Sandvikens bibliotek och berättar om en workshop för barn och ungdomar som hon gjorde i somras.
Själens fågel
Under sommaren hade vi glädjen att för andra året i rad genomföra en workshop för alla underbara barn och ungdomar från CFBRI (Centret för försvar av barns rättigheter i Sverige och Irak). I år bjöd vi på aktiviteter och fika i vår lummiga stadspark som ligger ett stenkast från biblioteket och temat för dagen var berättelserna inom oss. Då passade det perfekt att utgå från Michal Snunits tankeväckande bilderbok ”Själens fågel”.
Inne i själen,
mitt inne,
står en fågel.
på ett ben,
en fågel som heter
Själens Fågel.
Den känner allt
som vi känner.
Ur boken Själens fågel av Michal Snunits
Att promenera en bok
I boken kan vi läsa om Själens Fågel som bor inuti oss och är gjord av lådor. Alla våra känslor har en egen låda så det finns lådor för glädje, sorg, hopp och förtvivlan och det är bara Själens Fågel som har nyckeln.
För att alla skulle ha möjlighet att ta del av berättelsen skapade vi en bilderbokspromenad genom att förstora sidorna från boken och sätta upp dem på träd runtom i parken. På så vis kunde deltagarna promenera boken och läsa i sin egen takt. Vi valde ut de viktigaste sidorna för att det inte skulle bli för mycket att läsa.
Vilken fågel är du?
Efter bilderbokspromenaden fick varje deltagare göra sin egen fågel som gav uttryck för deras unika person. Vi förberedde genom att klippa ut färdiga fågelmallar i falskartong. Vi gjorde också hål i överkanten av mallen och fäste ett snöre så att fåglarna skulle gå att hänga upp. Gruppen fick sedan dekorera fåglarna med pennor, silkespapper och paljetter och annat skaparmaterial.
Att arbeta med skapande utomhus kan vara en utmaning så det är bra att göra det så enkelt som möjligt. Det var härligt att se hur de tomma mallarna förvandlades till fantasifulla fåglar!
Att stoppa en känsla i en ask
Med inspiration från lådmetaforen i boken fick barnen också varsin liten ask och en bit papper att skriva på. Här går det bra att till exempel använda sig av gamla tändsticksaskar. Uppgiften var att skriva ner en känsla som man kände just denna dag. Lapparna skulle sedan vikas ihop och stoppas i askarna och fästas på fågeln. Denna skrivövning går bra att variera om man skulle vilja utforska en särskild känsla eller tematik. Askarna gör att skrivandet kan förbli hemligt och man väljer själv vem man ger nyckeln till.
Fåglar i träden
Som avslutning fick varje barn klättra upp i ett träd som vi valt ut och sätta upp sin fågel. Det är alltid bra att ha en ursäkt för att klättra i träd tycker vi! Vi ansökte om tillstånd från parkförvaltningen om att få hänga upp fåglarna. Tyvärr får man räkna med att alster som ställs ut på offentliga platser kan rivas ner och förstöras så man får tänka att det är roligt så länge det varar!
Barnen som deltog var i åldrarna 9-15 år men aktiviteten passar för barn och unga i alla åldrar och även vuxna med annat modersmål än svenska.
Material
- falskartong
- snöre
- pennor
- ögon
- silkespapper
- paljetter
- lim
- askar
- lappar
Blogginlägg av Anna Karlsson, barnbibliotekarie på Sandviken folkbibliotek