I våras hade vi den stora förmånen att bli inbjudna till nationell konferens på temat ”Tusen ord och barns rätt till språkliga uttryck” på Kulturcentrum Asken i Borlänge. Vi blev verkligen inspirerade av deras fantastiska arbete och i det här blogginlägget berättar vi lite om vad vi upplevde under besöket av utställningen Tusen ord.
Tusen ord
Deltagarna på konferensen var medlemmar i BAS, pedagoger, lärare och kulturarbetare från hela landet och vi fick ta del av Kulturcentrum Askens spännande arbete kring sin interaktiva utställning Tusen ord. Utställningen är ett upplevelserum där språket och berättandet står i centrum. ”Utställningen och all interiör utgår från fyra byggstenar som behövs i en berättelse: person, plats, vilja och problem”. Till Tusen ord kan pedagoger i Borlänge kommun boka in sina klasser eller enskilda elever för att jobba med språkutveckling på ett sätt som sätter igång fantasin och kreativiteten.
Följ den här länken så kan du läsa mer om Tusen ord på deras hemsida.
Utställningen ligger centralt i Borlänge och på utsidan ser det ut som vilken vanlig lägenhet som helst. Redan i trapphuset började vi dock ana att det fanns något spännande längre fram eftersom trappstegen var som bokryggar. Vi fick börja med att ta av oss ytterkläder och skor innan vi tassade in till den härliga väggen fylld med brädor. När vi började titta närmare på träväggen såg vi att det fanns många fönster men även spännande föremål och detaljer som hattar, fiskar, ett par skor m.m.
Väggen var en början för att få igång berättandet med person, plats, vilja och problem. Vi började med att välja hatten som plats och sedan fick vi fundera över vem som kunde bo där. Kanske en larv? Utifrån olika direktiv från ledaren på Tusen ord satte berättandet i gång och det blev många olika berättelser om larvens liv.
I alla rum från golv till tak fanns det föremål som hjälpte oss att komma på historier och få igång berättandet. Tiden gick oerhört fort och vi hade gärna varit där flera timmar till för att upptäcka och utforska.
Något som imponerade stort på oss alla var att man även har utarbetat en app för barn, elever och anställda inom bildningssektorn i Borlänge. Med appen kan pedagoger och elever arbeta och inspireras med Tusen ord i det egna klassrummet. Appen är vackert utformad utifrån den fysiska utställningen och de fyra byggstenarna person, plats, vilja och problem. Webbapplikationen är avsedd för Borlänge kommun men vi hade turen att få utbildning och tillgång till appen ändå, eftersom vi deltog i konferensen. När vi kom tillbaka till Sandviken var vi så inspirerade och sugna på att testa appen i någon av våra verksamheter så vi använde den på vårt sätt i en workshop tillsammans med ungdomar, vilken vi berättar mer om i nästa blogginlägg.