Så här gick det till på årets barnrättsintroduktion! Kultur- och fritidsförvaltningen i Sandvikens kommun har en barnrättssamordnargrupp som har i uppdrag att stötta cheferna i arbetet med barnkonventionen och barnrätt. Gruppen består av representanter från biblioteket, badhuset, kulturenheten, fritidsenheten, kulturskolan och Litteraturhuset Trampolin. Varje år håller gruppen en introduktion för nyanställda.
Levande tipspromenad
Vi startade dagen med att alla deltagare fick gå en tipspromenad i Kulturcentrum med frågor om barnkonventionen! Förutom traditionella vanliga frågor så hade vi även levande frågor.

Här ser vi Anna som arbetar som administratör på Sandvikens kulturskola. Under vår tipspromenad fick hon uppdraget att vara Pippi Långstrump och leverera en fråga om Pippi och Prussiluskan. Vem har egentligen rätt om Pippi och var hon ska bo? Får hon bo själv eller behöver hon in på barnhem? Vad säger lagen?

Och här är slagverksläraren och verksamhetsutvecklaren Marcus från Kulturskolan, iklädd rollen som Eglantyne Jebb. Jebb var en historisk barnrättkämpe och den första att formulera de första universella rättigheterna för barn. Hon var också en av grundarna till en välkänd organisation som arbetar för barns rättigheter. Vilken då?
Rollspel
Vi avslutade tipspromenaden med ett rollspel som tog upp barnperspektivet, barnets perspektiv och barnrättsperspektivet. För att illustrera skillnaden och dynamiken mellan dessa perspektiv spelade vi upp en scen från skolvärlden. Vårdnadshavarna Titti och Beth träffar en rektor för att prata om deras barns skolsituation. Under mötet har alla vuxna ett stort engagemang i frågan och vill barnet det bästa, men de glömmer en viktig grej. Att fråga barnet om situationen!

Här ser ni rollspelsgänget; Ida från Parkbadet, Lina från biblioteket, Ingeborg från Trampolin och Suat från Fritidsenheten.
Goda exempel
På eftermiddagen fick deltagarna ta del av goda exempel från våra olika enheter. Hur jobbar vi i praktiken med barnrättsfrågor på fritidsgårdarna, badhuset, kulturskolan, biblioteket och Trampolin? Denna del brukar vara väldigt uppskattad av deltagarna!
Suat berättade om aktivitetskort, ungdomsinitierade aktiviteter och vikten av gott bemötande och relationsskapande på fritidsgårdarna. Ida berättade om delaktighet i simundervisningen för bebisar och större barn, duschbås och flexiomklädesrum. Marcus lyfte fram hur kulturskolan arbetar med ungdomsråd, auskultering för personalen och barn som får vara med på anställningsintervjuer.

Lina visade upp bilder från när biblioteket genomförde medborgardialoger för barn i stadsparken och om förslagslådor. Deltagarna fick också höra om designprocessen på Trampolin där barn och unga har tagit fram miljöerna, och ta del av Trampolins barnsyn.

När man är på barnrättskurs ska det förstås delas ut goddiebags med smått och gott!
Den sociala utvecklingsstrategin
Det var en fullspäckad dag. Deltagarna fick förutom en intro i barnrätt också en utbildning i den sociala utvecklingsstrategin som kommunen använder för att ge barn och unga goda uppväxtvillkor. Läs mer om strategin här. Dagen avslutades med att förvaltningschefen Kenneth och HR-konsulten Ingela informerade om förvaltningen och hälsade de nyanställda välkomna på sitt nya jobb!