Om FANTASIFULLA MAGISKA SAGOLIKA LEVANDE SKAPANDE LEKFULLA UTFORSKANDE Litteraturhuset Trampolin

Barn väljer teman del 1

I Litteraturhuset Trampolins öppna verksamhet Fantasifabriken för barn 3-5 år genomförs spännande aktiviteter varje vecka. I samarbete med kulturskolan och biblioteket planerar vi olika teman och låter barn och vuxna tillsammans skapa och uppleva berättelser med ord, bild, musik och rörelser. Nytt för hösten var att barnen fick vara med att bestämma teman och hur det gick till kan du läsa här.

Fantasifabriken är vår öppna verksamhet för de yngre barnen, och nu har vi haft verksamheten i snart tre år. Vid varje tillfälle utgår vi från bilderböcker kopplat till olika teman. Det är viktigt för oss att lyssna in vad barnen gillar och att hålla oss ajour med populärkulturen som vänder sig till den målgruppen.

Åsa Ekman arbetar med att sprida kunskap om barns rättigheter och barnkonventionen, och tillsammans med henne började vi undersöka Trampolin med lite nya glasögon. Efter mötet med Åsa började vi fundera över om vi inte kunde hitta en tydligare struktur, så fler barn får möjlighet att påverka innehållet i våra verksamheter. Under hösten var det dags att pröva något nytt, och vi insåg att barnen bör ha inflytande över val av tema och önskemål på böcker. Vi utgick ifrån Barnkonventionens artikel 12, Barnet har rätt att uttrycka sin mening i alla frågor som berör det.

Önska teman

Vi det första tillfället för terminen började vi att läsa boken Spyflugan Astrid gillar av Maria Jönsson. Spyflugan Astrid gillar allt möjligt som röda saker som jordgubbssylt och ketchup och bruna mjuka saker som nallar och kanelbullar. Det är en perfekt bok att utgå ifrån när man ska prata om vad man tycker om med de yngre barnen.

Ett varierat utbud av klistermärken

Efter vi läst boken tillsammans gick vi in i Studion där barnen fick börja med att tillverka en egen nyckelring med spegel. Nyckelringen fick de dekorera som de ville och sedan ta med sig hem. Att göra en pin går ganska fort så man hinner göra flera på kort tid, och får barnen ta med sig något hem är det lättare att motivera dem att lämna kvar saker de skapat.

Barnen blev uppmanade att titta sig i spegeln och fråga sig själva vad de gillar. Sedan fick de göra en önskemagnet som visade vad de tycker om. Vi hade ställt upp massor av olika faktaböcker med ämnen som hästar, rymden, fordon, lego, dinosaurier m.m Vi hade också dukat upp med material som silkespapper, klistermärken, tidningar, paljetter och fjädrar. Klistermärken är tacksamt att använda när man gör pins och här gäller det att ha ett brett och varierat utbud att välja mellan. När barnen var klara med sina önskemagneter var det dags att sätta dem i tema/bokträdet i korridoren.

Tematrädet

Tematrädet med magneter

Tematrädet är gjort av metall så det går att sätta fast magneter direkt på trädet. De barn som ville fick gå och hämta böcker i biblioteket och placera dem på hyllorna i trädet. Här var det viktigt att gå runt och fråga barnen om varför de valt en speciell bok eller vad de gjort på sina magneter. Det inte är alltid så att vi vuxna tolkar de barnen gjort på det sättet de har tänkt. Ibland kan det vara svårt att se vad det föreställer när en treåring har tecknat en figur, så det är viktigt att ställa frågor, och att vara intresserad. Ett exempel var när en flicka hade valt en bok som heter Nu ska här bli andra bullar. Jag tog för givet att hon gillade bullar men NEJ! sa tjejen, jag gillar katter! Då tittade jag riktigt noga på bilden och ser att där ligger det faktiskt en liten katt på en kudde, vilket hade gått mig obemärkt förbi. Så kom i håg att fråga även när du tror att du vet svaret.

Vilda djur i djungeln

När barnen gått hem för dagen sammanställde vi önskemålen och fördelade dem under terminen. En del teman kunde slås ihop som vilda djur i djungeln och nallar med lucia fick bli ”lussenallar”. Med lite fantasi går det att baka ihop det mesta. Inför varje veckas tema plockade vår fantastiska bibliotekarie ihop böcker och placerade dem på tematrädet.

Vi märkte att flera barn blev intresserade av vilket tema det skulle bli för dagen och de rusade snabbt fram till trädet för att spana in alla böcker. Att de hade fått vara med själva och valt bidrog till intresset, och de kunde läsa på veckoschemat vilken vecka deras tema skulle komma.Vi märkte också att fler barn lånade böcker med sig hem eller att de blev sittande under trädet med en bok. Under tematrädet har vi skapat en mysig plats med matta och sittkudde.

Uppföljning

Med facit i hand var det lyckat att låta barnen ha inflytande och det märktes att det hade stor betydelse att de fick vara med och påverka innehållet. Det vi kunde uppleva en smula problematiskt med att barnen fick välja tema först var att vi ibland hade svårt att hitta någon bra högläsningsbok som klickade i temat. Som litteraturhus är det viktigt för oss att presentera bra böcker med varierat innehåll och olika författare. Därför nöjde vi oss inte utan fortsatte tänka hur vi skulle utveckla vidare barns delaktighet/inflytande så det passar Fantasifabriken. Den här våren har vi nu provat ett annat sätt som vi kommer att berätta om i ett annat blogginlägg kring barns delaktighet.

Sök inlägg

Filtrera