Den 22 april 2021 riktades många blickar till Sandviken när vi på Litteraturhuset Trampolin på uppdrag av Region Gävleborg arrangerade webbinariet Att berätta för barn och unga för sjunde gången. Webbinariet lockade över 370 deltagare från Sverige och Finland. Dagens värd var Trampolins Ulrika Goude Westby, som i en hallonröd kostym ledde oss genom programmet med temat spännande och lekfulla miljöer. Vårt första blogginlägg handlar om Anja Gatus inspirerande föreläsning om kattspioner.
Del 1: Kattspioner i Rosengård
Först ut var sportjournalisten och författaren Anja Gatu som har gett ut flera barnböcker på temat sport men som nu är aktuell med sin nya bok om kattspioner. När vi på Trampolin hörde talas om att det skulle komma en bok om kattspioner blev vi eld och lågor. Det lät för spännande! Vi var helt enkelt tvungna att boka in Anja till vårt seminarium. Anja berättade att det hela började med att hennes dotter skulle fylla 6 år och hon önskade sig ett kattspionkalas. Hon förstod ingenting! Kattspionkalas? Vad är det? Och även om inte Anja förstod idén från början fattade alla barnen galoppen, och på kalaset vimlade det av sexåriga kattspioner i trädgården.
Efter det började Anja plötsligt se på kvarterets katter på ett helt annat sätt. Vad sysslade de med egentligen? De smög, de spanade och höll utkik, gick samma rundor och tvättade sina tassar. Tvättar de verkligen tassen eller har de en inspelningsapparat i pälsen? Är det deras riktiga skinn eller är det spionredskap de döljer i pälsen? Anja insåg att de är perfekta spioner, och vad har de egentligen för relation med de andra djuren som kråkor eller råttor. Där började hennes idé till en bokserie formas och hon såg katterna med nya ögon, allt tack vare dotterns fantasivärld och kalas.
Många barn ser den parallella världen så det gäller bara att få igång deras fantasi och där kan litteraturen uppmuntra. Illustrationerna i böckerna är skapade av Anna Nilsson och bilderna lyfter och ger detaljer till berättelsen. Anjas dotter tycker om att rita olika verktyg till kattspionerna och vardagliga föremål kan vara något mycket spännande. Hårborsten! Vad är den egentligen? Eller stekpannan? Att använda sin fantasi och berätta är att leka.
Många författare strävar efter parallella världar som i Narnia. Det är något kittlande att fantisera om att det finns andra verkligheter som vi inte ser, och det är något som barn gillar och som uppmuntras i litteraturen. Att få kliva in i en värld är klassiskt grepp men behöver inte vara så svårt, utan det kan räcka med att titta ut genom fönstret. Nästa gång du ser en katt kanske du börjar fundera över om det inte kan vara en kattspion. Alla som har en katt har nog undrat ibland vad den har varit på för äventyr. Det försöker Anja svara på med sina frågor och hela tiden ser hon nya saker. Själv är hon är allergisk mot katter men som tur är passerar många förbi hennes fönster, vilket vi är mycket tacksamma för.
I boken har katterna namn som Samira, Pälsa, Kattis, Salome, Håkan m.fl. Anja betonar att det är viktigt att få höra sitt namn och hon använder barnens namn och hemmiljö. Boken utspelar sig i Malmö och Rosengård där Anja bor med sin familj och Anja strävar efter inkludering, och då är det superviktigt att skildra barns miljöer. Många olika miljöer måste få synas! Det är också viktigt att barnens miljöer beskrivs i illustrationerna och att de skapar igenkänning. Hon gav ett exempel på när illustratören hade till en början ritat in en burk med Bullens pilsnerkorv i en av bilderna. Pilsnerkorv är något som ingen äter i Rosengård så illustratören fick tänka om. Detaljerna måste skildras på ett sätt så barnen kan känna igen sig och varje plats har sina specifika särdrag.
Vi tackar Anja Gatu för en mycket intressant föreläsning och vi på Trampolin älskar fantasivärldar och är övertygade om att alla katter vi ser är kattspioner på olika hemliga uppdrag. För dig som är intresserad att arbeta vidare med boken i skolan eller bibliotek finns det här en inspirerande lärarhandledning kopplad till kattspionerna.