Om FANTASIFULLA MAGISKA SAGOLIKA LEVANDE SKAPANDE LEKFULLA UTFORSKANDE Litteraturhuset Trampolin

Sommarlovsworkshop – vad är en skugga?

Foto-2017-08-18-11-45-05-e1503562235816.jpg

Som vi berättat i ett tidigare inlägg erbjöd Litteraturhuset Trampolin och Björksätra bibliotek två workshopomgångar vardera för barn i åldrarna 6-9 år under sommarlovet. Den andra omgången workshopar genomfördes i mitten av augusti och hade tema skuggspelsteater. Under ledning av dockmakaren, scenografen och dockspelaren Annika Arnell fick barnen på Trampolin och i Björksätra utforska skuggornas värld och tillverka egna skuggspelsfigurer.

Annika inledde med en kort samling där hon pratade om vad en skugga är och om skuggspelsteater. Därefter visade hon exempel på några skuggspelsfigurer och demonstrerade hur figurerna förändras om de är längre ifrån eller närmare duken och berättade att det spelar roll hur stark lampan som används är.

Alla barn blev väldigt inspirerade, och tog sig raskt till Studion, där en massa material hade förberetts.

Bra att ha för att tillverka skuggspelsfigurer kan vara:

  • Kraftiga papper, som är möjliga att klippa i. Svarta eller vita spelar ingen
  • Silkespapper i olika färger.
  • Saxar, limstift, tunn ståltråd, tänger till ståltråden för kapning
  • Kraftiga piprensare
  • Pappersklämmor( ”jungfruben”) för leder
  • Håltagare (samma som man har till läder/ skinn)
  • Små mattknivar (som kanske ledaren använder om det gäller yngre barn
  • Dekorationsmaterial som blir häftiga skuggor av t.ex. spets, päls, växtfiber, bast, snören…
  • Långa blompinnar att hålla figurerna i

För själva skuggteatern behövs förstås någon form av lakanstyg och en eller flera starka lampor.

 

 

Barnen skapade många fantasifulla figurer, och fick bra tips av Annika på vägen. T.ex. är det viktigt att tänka på när man ska göra en rörlig led (en arm, ett ben, en svans o.s.v.) att inte rita hela figuren i ett och sedan klippa av leden. Då finns det inget att fästa leden i på kroppen sedan. Leden måste alltså ritas och klippas ut för sig. Det är också viktigt att göra tydliga ögon, munnar osv, blir det för smått syns det inte som skugga. Om man vill sätta någon färg på t.ex. ögonen är det viktigt att använda ett ljust och genomskinligt papper, annars kommer ögonen inte att synas som skugga.

När alla var klara med sina figurer var det dags att prova dem som skuggor. Och wow så häftligt det blev! Alla figurer funkade jättebra!

Genast började barnen skapa spontana berättelser genom att de olika figurerna mötte varandra. Annika hjälpte också till att sätta igång berättelser genom att viska en egenskap som en av figurerna skulle ha i mötet med en annan figur med en annan hemlig egenskap. Vad händer t.ex. när en ”snabb” figur möter en ”virrig” figur? Eller när en ”glad” figur möter en ”arg”?

Berättelserna spelade vi också in med hjälp av våra smartphones, så att barnen kunde titta på dem efteråt. Vi kunde ha fortsatt hur länge som helst! Vi kommer definitivt att återkomma till skuggspel redan nu under hösten både på Trampolin och i Björksätra.

 

 

Sök inlägg

Filtrera