Om FANTASIFULLA MAGISKA SAGOLIKA LEVANDE SKAPANDE LEKFULLA UTFORSKANDE Litteraturhuset Trampolin

Route15 – internationella workshopar i Århus

Danmarks näst största stad Århus, som ligger på Jylland, är europeisk kulturhuvudstad under 2017. Den 25-28 april besökte Litteraturhuset Trampolins två verksamhetsutvecklare staden, inbjudna av den danska verksamheten Papirkontoret.

Papirkontoret, som består av författaren, illustratören och konstnären Bodil Nygaard och arkitekten Sidsel Effersøe, tog kontakt med oss redan i slutet av 2015 och frågade om vi ville vara med i det internationella workshop-projektet Rute15 – Route15 under kulturhuvudstadsåret. Med i projektet skulle också verksamheter från Finland, Island och Slovakien vara.

Vi behövde inte särskilt lång betänketid för att tacka ja, och i september 2016 inleddes samarbetet med ett två dagar långt besök i Sandviken från Papirkontoret. Barn från åk 3 på Jernvallsskolan fick då delta i en workshop ledd av Bodil Nygaard och Sidsel Effersøe där de bl.a. fick skapa modeller av bibliotek.

Papirkontoret besökte under hösten 2016 även Reykavik, Helsingfors och Bratislava och genomförde barnworkshopar med fokus på berättande och arkitektur.

Under våren 2017 har projektet fortsatt genom att Papirkontoret rest tvärs över Jylland längs väg 15 (Rute15, varifrån projektet fått sitt namn) och genomfört en rad barnworkshopar. Temat för workshoparna, som genomförts på biblioteken i Ringkøbing, Videbæk, Hammerum, Ikast, Galten, Aarhus, Hornslet og Grenå har varit arkitektur, ordkonst och stadens berättelser. Varje workshop har varit stadsspecifik och efteråt har det varit vernissage och utställning av barnens konstverk på de lokala biblioteken.

I slutet av april 2017 var det alltså äntligen dags att knyta ihop alla trådar då barnen från Rute15 och vi vuxna workshopledare från Sverige, Finland, Danmark, Slovakien och Island möttes upp i Århus. Platsen för den internationella barnkulturfestivalen var det nya biblioteket Dokk1 vid hamnen i Århus.

Vi anlände på kvällen den 25 april, och då stod redan en utställning på plats med de verk barnen skapat på workshoparna efter Rute15.

Den 26 och 27 april var det dags för oss tillresta att leda workshopar för barngrupper. Vi från Sverige och Sandviken fick möta barn från Videbæk och Åby , cirka 25 barn i 10-årsåldern varje dag.

Trots att det finns stora likheter mellan det svenska och det danska språket var det svårt för barnen att förstå oss, och för oss att förstå barnen. De två-tre danska volontärer som bistod fick därför en viktig roll som översättare.

Workshoparna inleddes med att barnen fick en introduktion i ord och bild till Sverige, Gästrikland och Sandviken. De fick bl.a. veta att älgen finns avbildad i vårt landskapsvapen, tjädern är vår landskapsfågel och liljekonvaljen vår landskapsblomma.

Vi berättade att Sandviken grundades för drygt 150 år sedan, i samband med att det som sedan skulle bli järnverket och det multinationella företaget Sandvik anlades här, och att ånghammaren som är avbildad i Sandvikens stadsvapen finns i original utanför Sandviks fabriksområde.

Barnen fick också veta att vi har mycket fin skog här med bland annat björkar, tallar och granar och att vattnet, bl.a. sjön Storsjön betyder mycket för kommunen. Här åker vi båt och kanot, fiskar och badar (även inomhus på Parkbadet) och på vintern pimplar vi på isen. På vintern åker vi också skidor nedför (i Kungsberget) och på längden och tittar på SAIK som spelar bandy i Göransson arena. Sandvikens starka tradition som musikstad illustrerades med bilder på Malena Erman och Tomas Ledin, och barnen fick höra ett smakprov från vår operastjärnas deltagande i Eurovision 2009.

När barnen nu hade fått lite kunskaper om Sandviken berättade vi för dem om ett mysterium, som vi hoppades att de skulle vilja vara med att lösa.

Det var nämligen så, att Sveriges kung och drottning var på väg till Sandviken för ett officiellt besök. Höjdpunkten på besöket var förstås guidningen av den tjusiga ånghammaren utanför Sandviken.

MEN nu hade något fruktansvärt inträffat… Ånghammaren var försvunnen! Puts väck helt borta. På platsen hittades några ledtrådar, som kan ha haft med försvinnandet att göra.

Ledtrådarna (en grön slemmig vätska, fyra runda bruna pluttar, ett rött tygstycke och blått pulver) hade vi med oss i fyra burkar, som presenterades för barnen.

Nu var barnens uppgift att på 30 minuter skapa en berättelse som förklarade vad som kan ha hänt. Till stöd för berättandet fick de ett antal illustrationer (föreställande aliens, ballonger, åskmoln, en bomb, en fjäril, en lastbil, eldsflammor m.m.), tecknade bilder på ånghammaren och material som saxar, limstift, blyertspennor, färgade pennor osv.

De fick arbeta ensamma eller tillsammans med en eller två klasskamrater, och de allra flesta kom igång väldigt snabbt med sina berättelser.

När alla var klara satte vi upp deras berättelserna på väggen och de barn som ville (vilket var i princip alla) fick visa vad de hade gjort och tala om hur de trodde att ånghammaren hade försvunnit från Sandviken.

Många kreativa förslag framfördes och ledtrådarna spelade en avgörande roll i de flesta berättelser.

Efter en lunchpaus presenterade vi nästa problem för barnen. Vi behövde nu deras hjälp för att rädda kungabesöket – de skulle skapa en ny skulptur för Sandviken.

Denna gång hade vi tagit fram mycket silverfärgat material, då vi föreslog att skulpturen skulle anknyta till Sandvikens järnverkshistoria och stålindustri. Vi återkopplade till det vi berättat om Sandviken genom att lägga fram laminerade bilder från förmiddagens introduktion och satte även upp inspirationsbilder föreställande olika typer av skulpturer.

Även denna gång fick barnen arbeta ensamma eller i grupp, och de fick ungefär en timme på sig.

Kreativiteten flödade, och många skulpturer anknöt direkt till det vi berättat om Sandviken – bl.a. bandyn, fisket, älgarna och musiktraditionen hade gjort intryck.

Resultatet från onsdagens och torsdagens workshopar samlade vi i en utställning i anslutning till barn- och ungdomsavdelningen på Dokk1.

Parallellt med våra workshopar hade våra kollegor från de andra länderna träffat grupper av danska barn och även deras workshopar resulterade i utställningar i Dokk1.

Våra finska kollegor från Sydkustens ordkonstskola (som vi träffat flera gånger tidigare, se bland annat vårt blogginlägg från Helsingfors) skapade berättelselandskap genom ordkonst tillsammans med barnen. Barnen arbetade i grupp och drog lappar för att få reda på vilken plats de skulle jobba med (berg, skog, sjö osv.) och hur den platsen skulle vara (farlig, vacker, magisk osv.).

Island representerades av Studio Hvitt, som arbetade med konkret poesi i sin workshop. Det finns inga skogar på Island, men ord och böcker kan bilda en skog som du kan gå in i, gå vilse och hitta tillbaka igen. Barnen i den isländska workshopen byggde en skog av ord och poesi.

Deltagarna från Bratislava i Slovakien representerade BIBIANA – International house of art for Children. I deras workshop fick barnen höra en slovakisk berättelse och själva skapa en jättelik bilderbok.

På fredagen, workshopdag nummer tre, vad det dags för alla barn som deltagit under dag ett och dag två att komma tillbaka till Århus och Dokk1 I fyra stora workshopar fick barnen då skapa isländska, finska, slovakiska och svenska hattar.

Vi bestämde oss för att introducera ett flaggtema och lade fram en massa material i blått och gult, men även en hel del annat – t.ex. metalltråd, pinnar i olika storlekar, piprensare och färgad plast. Grunden till hatten var utskuren i wellpapp i förväg. För denna workshop hade barnen totalt cirka två timmar, och det behövdes. De 50 barnen från Videbæk och Åby gick in för uppgiften med liv och lust och lade ner stort arbete både på helhet och detaljer.

Resultatet blev mycket imponerande och barnen var väldigt stolta över sina hattar!

När alla länders hattar var klara tågade vi gemensamt genom det stora biblioteket till barnavdelningen, där en representant för Århus kommun höll ett tal och officiellt invigde utställningen. Dagarna avslutades med en munter parad och lite mingelfika.

 

Från Litteraturhuset Trampolins sida är vi mycket nöjda med vårt deltagande i Rute15 – Route15 under Århus kulturhuvudstadsår och har lärt oss mycket i mötet med barnen och med deltagarna från de andra länderna. Vi hoppas och tror på ett fortsatt samarbete över landsgränserna.

 

 

Mange tak, Sidsel och Bodil!

 

Sök inlägg

Filtrera