Om FANTASIFULLA MAGISKA SAGOLIKA LEVANDE SKAPANDE LEKFULLA UTFORSKANDE Litteraturhuset Trampolin

Går det att berätta med QR-kod?

Vi får ofta tips på fina bilderböcker som vi gärna skulle vilja arbeta vidare med i någon form av workshop, men det är inte alltid vi har tid. För att dela med oss av tipsen och förhoppningsvis inspirera andra att arbeta skapande med bilderböcker, presenterar vi här det andra inlägget i en serie bilderbokstips med tillhörande förslag på eget skapande för mindre barn.

vad-har-hant-har

Vad har hänt här? av Julia Neuhaus och Till Penzek är en bilderbok helt utan skriven text. I stället berättas tolv små historier med hjälp av fantastiskt fina bilder med tillhörande animerad film. För att kunna se filmerna behöver läsaren en mobiltelefon eller en surfplatta med en nedladdad app för att läsa QR-kod. Det kan tyckas vara ett krångligt sätt att läsa en bilderbok, men är tvärtom väldigt enkelt. Och roligt!

(Det finns många olika QR-läsare att ladda ner. Vi har använt en tydlig gratisvariant på svenska som heter QR Swiper.)

vad-har-hant-har-uppslag

Varje uppslag består av en bild och en QR-kod. Bilden väcker många tankar om vad vi ser och vad som kan ha hänt innan. En sagostund med den här boken blir troligen inte en monolog inför en tyst barngrupp. Den uppmuntrar verkligen till samtal och fantasifulla påhitt. Hur många olika förklaringar till bilden kan vi hitta på?

Efter att ha studerat bilden ordentligt, samtalat och fantiserat är det dags att se filmen och få reda på hur författaren tänkt. När du scannar av QR-koden med en telefon eller surfplatta öppnas automatiskt en kort animerad film som visar vad som hänt innan. Och oftast är det inte det du har väntat dig!

I en sagostund för en barngrupp kan det vara bra med en större skärm än en telefon för att alla ska se ordentligt. Kanske går det att koppla telefonen eller plattan till en projektor och visa filmerna på väggen?

Precis som vårt tidigare bilderbokstips så är det här inte en bok som behöver läsas från pärm till pärm. Den går att anpassa efter tillfälle och barngruppens intresse. Vi kan även tänka oss att använda den på äldre barn som en utgångspunkt för att skapa mer avancerade animationer

 

När det gäller skapande-aktiviteter att göra efter sagostunden så är möjligheterna oändliga.

Vad sägs om att…

… utgå från någon av bilderna i boken och göra en egen bild eller film som förklarar vad som hänt innan.

… utgå från någon av bilderna i boken och göra en egen bild eller film som förklarar vad som händer efter.

… utgå från helt andra bilder (ur tidningar, andra bilderböcker eller bildkonst kanske) och göra samma sak.

… skapa egna hemliga bilder, filmer eller texter och gömma dem bakom QR-koder. (Det är väldigt enkelt att skapa egna QR-koder och koppla dem till hemsidor eller text på sidan http://www.skapaqrkod.se/)

… skapa en egen sagobok med QR-koder i appen Book Creator.

… förbereda en skattjakt med gömda QR-koder som döljer bilder eller ord på ett särskilt tema. Barnen kan sedan skapa egna bilder, skulpturer eller texter med utgångspunkt i de hittade orden eller bilderna.

 

Det här är bara några förslag, vi är säkra på att listan kan fyllas på med många fler roliga aktiviteter. Dela gärna med dig om du har idéer eller redan har genomfört någon aktivitet med koppling till boken.

Sök inlägg

Filtrera