RSS Feed

Går det att berätta om barn på flykt med en filt?

0

29 november, 2016 av Elin Folkesson

Lyssna på sidans text med ReadSpeaker

Vi får ofta tips på fina bilderböcker som vi gärna skulle vilja arbeta vidare med i någon form av workshop, men det är inte alltid vi har tid. För att dela med oss av tipsen och förhoppningsvis inspirera andra att arbeta skapande med bilderböcker, presenterar vi här det tredje inlägget i en serie bilderbokstips med tillhörande förslag på eget skapande för mindre barn.

Barn på flykt är tyvärr ett aktuellt ämne idag och flera bilderböcker har getts ut på temat. På årets Att berätta för barn och unga läste Viveca Sjögren högt ur sin bok Om du skulle fråga Mischa, om en liten pojke som måste lämna sitt land när kriget kommer (mer om det i ett senare inlägg).

filt-2

Mina två filtar, en bilderbok som är väldigt fint berättad och illustrerad av Irena Kobald och Freya Blackwood, handlar också om flykt och om hur det nya landet skiljer sig från det gamla. Hur det nya känns främmande och kallt, medan allt från hemlandet känns varmt, mjukt och tryggt.

filt-3Skillnaderna, och då särskilt hur de kommer till uttryck i språket, beskrivs som två olika filtar. Den ena varmt röd och den andra kallt blå. När huvudpersonen sedan träffar en vän och lär sig det nya språket blandar sig de olika färgerna och en ny filt börjar vävas.

filt-4

Eftersom metaforen om de två filtarna får så stor plats i berättelsen känns det som en väldigt naturlig utgångspunkt för ett eget skapande och berättande men naturligtvis också för ett samtal om viktiga frågor som hur vi ser på det som är annorlunda och hur vi kan lära av varandra.

filt-5

På Trampolin har vi tidigare gjort en sagolapptäcke tillsammans med små barn och deras föräldrar i en av våra öppna verkstäder. Då fick alla barn en ruta tyg där de kunde bygga upp en berättelse, antingen en de hört eller en de hittat på själv, med hjälp av tyg, pärlor, knappar, garn och textillim. Alla lapparna syddes sedan ihop till ett stort täcke som nu hänger på väggen i Trampolins korridorgalleri.

Vår idé är att göra något liknande efter att ha läst den här boken. Varför inte låta alla barn välja ut ett ord som de får illustrera på en tygruta och sedan sätta samman alla rutor till ett helt täcke? Orden kan skrivas med textilpenna eller stämplas med textilfärg och bokstavsstämplar vid sidan om själva illustrationen. Om det finns barn med annat modersmål än svenska i gruppen kan de välja ett ord på sitt språk.

filt-6

Har man inte tillgång till textilt material och en symaskin, går det lika bra att göra ett lapptäcke av papper. Kanske en mosaikvägg av kvadratiska papptallrikar eller kartongbitar där barnen kan måla eller skapa med collage?

För att förenkla aktiviteten något kan det vara bra att sätta upp vissa ramar och kanske leda in barnen på mer konkreta ord, som till exempel deras roligaste leksak, deras favoritmat eller något annat de tycker om, eftersom det kan vara ganska svårt att illustrera mer abstrakta begrepp.

Att planera en aktivitet med tydliga ramar kan också hjälpa till att sätta igång barns fantasi och kreativitet. Det gäller bara att vara lyhörd för de individer som vill ha större frihet i sitt skapande och ge dem möjlighet att gå utanför ramarna.

 

 

 

 

 

 


Inga kommentarer »

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Arkivet

Följ oss på Facebook