RSS Feed

Tillsammans! – Kreativa workshops för barn på asylboenden

0

7 april, 2016 av Karin Forsgren Anderung

Lyssna på sidans text med ReadSpeaker

Under slutet av 2015 utlyste Region Gävleborg ett projektstöd som kommuner, föreningar och andra aktörer kunde söka för arbete med kultur för integration. Sandvikens Kulturcentrum, där Litteraturhuset Trampolin ingår, sökte och fick medel för projektet Tillsammans!, som ska genomföras i samarbete med Rädda barnen och nätverket Frivillig i Sandviken.

Målgrupp för projektet är barn i åldrarna 0-18 år som är nyanlända och/eller boende på asylboendena i Sandvikens kommun och på Pangea, hem för ensamkommande barn.

Tanken med projektet är att vi samarbetspartners med våra gemensamma resurser – Tillsammans! – göra en satsning som kommer att utveckla våra respektive verksamheter samtidigt som vi erbjuder en meningsfull och framåtsyftande verksamhet för våra målgrupper.

Aktiviteterna i projektet handlar i korthet om att genomföra kulturaktiviteter ute på boendena och andra platser där våra målgrupper vistas samt att underlätta för målgrupperna att ta sig in och delta i de arrangemang som vi erbjuder på Kulturcentrum.

I det här blogginlägget kommer vi att berätta om de workshops som vi genomfört på några av kommunens asylboenden.

IMG_8661På hittills två av kommunens tre asylboenden har inom projektet erbjudits kreativa workshops för barn från ca 3-13 år. Personal från Kulturcentrum har tillsammans med volontärer åkt ut till boendena på sport- respektive påsklovet och tagit med material och metoder från Litteraturhuset Trampolin.

Workshoparna har bestått av två delar – skapa din drömballong och skapa din egen nalle. Innan vi kör igång frågar vi alla barn vad de heter och skriver upp deras namn på en skylt. Det har vi gjort dels för att vi ska kunna komma ihåg vad barnen heter, dels för att de ska få känna sig sedda som individer och inte bara som del av ett kollektiv av barn.

 

IMG_9045Vi har inlett med att skapa drömballonger. Vi har tagit med uppkopierade ballonger i många olika modeller och färger, och barnen får börja med att välja en (eller rita en egen). Sedan klipper de ut sin ballong, vilket kan ta en stund för de mindre barnen. Efter det får de välja om de vill fylla sin ballong med ord, bilder ur tidningar, bilder som de själva ritar eller klipper ihop eller annat dekorativt material.

När de är färdiga med sin ballong fäster vi den på ett snöre. Ballongen med snöret fäster vi sedan upp den på den ”himmel” vi förberett på Kulturcentrum och som har fått sitta kvar på boendena.

Collage himmel

Efter en fikapaus har det varit dags för nalleworkshop. Vi har nalletema på Kulturcentrum och biblioteksfilialerna i år med anledning av att Bamse fyller 50 år och Nalle Puh 90 år under året. Vid det första workshoptillfället fick barnen göra ”Monsternallar och prinsessbjörnar” på samma sätt som vi gjort på våra öppna verkstäder Verkstan och Mellis. Vi köpte en mängd enkla nallar på IKEA och dekorerade några för att visa exempel på hur en personlig nalle skulle kunna se ut.

Nallar collage

Det var väldigt uppskattat och barnen hade massor av idéer på hur deras nallar skulle se ut och vad de skulle föreställa, men tiden var något för begränsad för att hinna göra klart nallarna. Vid workshoparna på påsklovet valde vi därför att istället göra papperskopior av nallarna (genom att lägga nallen i kopiatorn och ta färgkopior!) och låta barnen skapa sina egna tvådimensionella nallar istället.

Nallebild collage

De som ville fick sätta upp sina nallar på väggen i boendets matsal, men många valde att ta med sig dem till sina rum. Som avslutning på dagen fick barnen ta med sig en gosedjurs-nalle hem.

Nallar på vägg collage

Både ballong- och nalleworkshopen fungerade väldigt bra med barn som inte hunnit lära sig svenska ännu. (Det är väldigt varierat, några har bott här ett år eller mer och kan språket riktigt bra, andra är helt nyanlända.) Vi jobbar mycket med bilder och modeller och sitter i mån av tid själva med och skapar. Övningarna fungerar bra för barn i olika åldrar och var väldigt enkla att komma igång med och att kunna komma till avslut. Vi avsatte 1-1 1/2 – 2 timmar per tillfälle, vilket vi upplevde som lagom, efter blir de mindre barnen lite rastlösa.

Vi återkommer med blogginlägg där vi berättar om övriga insatser som vi gjort inom ramen för Tillsammans!-projektet.


Inga kommentarer »

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Arkivet

Följ oss på Facebook